Zeeuwse horecabedrijven moeten meer investeren in kwaliteit en met Zeeuwse streekspecialiteiten gaan werken. Ook moet het horecaonderwijs in de provincie beter. Dat is het doel van het Food Lab Zeeland, dat maandag op de Horecabeurs in Goes wordt gepresenteerd. Een beter imago op culinair gebied moet meer toeristen naar de provincie trekken.
Doorlopende leerlijn
Food Lab Zeeland is een samenwerking tussen scholen (vmbo en mbo), bedrijven en organisaties op culinair gebied. Het is een opleiding die begint in de eerste klas van het vmbo, daarna kunnen leerlingen doorstromen naar het mbo. Daar kan nu ook een topklas worden gevolgd op mbo niveau 4. In een aantal jaar wordt een leerling geschoold in alles wat bij gastronomie komt kijken.
Bijscholing docenten
Het is de bedoeling dat docenten jaarlijks een bijscholing volgen bij gerenommeerde chef-koks. Leerlingen krijgen excursies bij producenten van typisch Zeeuwse producten en leren deze te bereiden. Zo moeten er meer goed opgeleide en gemotiveerde koks op de arbeidsmarkt komen.
Werkgelegenheid
Zeeland is een provincie waar het toerisme een grote plaats in neemt. In 2011 was meer dan 1 op de 20 Zeeuwse bedrijven gericht op horeca. Dat jaar werkten er 9.700 mensen bij die horecabedrijven. De verwachting is dat de werkgelegenheid in de Zeeuwse horeca de komende jaren nog verder stijgt met 1,7 procent.
Zeeuwse horecabedrijven moeten meer investeren in kwaliteit en met Zeeuwse streekspecialiteiten gaan werken. Ook moet het horecaonderwijs in de provincie beter. Dat is het doel van het Food Lab Zeeland, dat maandag op de Horecabeurs in Goes wordt gepresenteerd. Een beter imago op culinair gebied moet meer toeristen naar de provincie trekken.
Cooking Battle
Op de Horecabeurs Goes is extra aandacht voor het werken met Zeeuwse producten. Daarom zijn er zogenoemde 'Cooking Battles'. Dat zijn wedstrijden met leerlingen van het mbo, vmbo en het Koksgilde Zeeland. Ze gaan de strijd met elkaar aan en gebruiken daarbij Zeeuwse streekproducten.
Bron: Omroep Zeeland