Uit thesisonderzoek van de Universiteit Twente blijkt dat de leesvaardigheid van dyslectische kinderen significant verbetert wanneer zij de dyslexieversie van TypeTopia volgen. Evelien Dam heeft voor haar studie Educational Science and Technology (EST) een groep van gediagnosticeerd dyslectische kinderen onderzocht op het effect van de typecursus op de leesvaardigheid. Voor en na de cursusperiode heeft zij een aantal tests afgenomen om de semantische functie van het lezen (begrijpen wat er staat) te meten en het fonologisch functioneren (klank kunnen omzetten in tekst). Beide functies laten een duidelijke verbetering zien; in meer dan de helft van de tests scoren de proefpersonen significant beter dan voor de typecursus.
“Kunnen lezen en schrijven is in onze digitaliserende wereld alsmaar belangrijker en mensen die dat als kind niet goed hebben geleerd, ervaren blijvend een achterstand,” aldus Evelien Dam. “Voor dyslectische kinderen is het heel moeilijk automatisch te leren lezen en schrijven en deze typecursus ondersteunt hen precies bij de dingen waar ze moeite mee hebben.”
Opzet van het onderzoek
Aan het onderzoek namen 58 kinderen tussen 8 en 12 jaar deel, van 11 verschillende scholen. Geen van hen had eerder een typecursus gevolgd. De testgroep volgde 12 van de 20 lessen van de dyslexieversie van TypeTopia, de controlegroep volgde geen cursus. Er zijn 7 tests gedaan; bij 4 daarvan scoorden de kinderen van de testgroep significant beter dan die van de controlegroep. Bij de semantische taken waren dat kleuren en cijfers benoemen en bij het fonologische deel waren dat lange woorden en onzinwoorden. Deze uitslagen zijn vergelijkbaar met de data van TypeTopia zelf; kinderen die de volledige dyslexiecursus hebben gedaan inclusief het examen, tonen dezelfde verbeteringen.
bron: UTwente en TypeTopia