Platform Profiel Actueel

Pixabay:  Picography

Hoe buitenschools leren, binnenschools leren kan helpen

16 mrt 2015 | Nieuws

Leren vindt niet alleen op school plaats, maar steeds meer ook daarbuiten. Scholen willen graag gebruikmaken van de kracht van het buitenschoolse leren. Ze proberen er dan ook nadrukkelijk verbinding mee te zoeken. Want continuïteit tussen verschillende leeromgevingen lijkt betrokkenheid en motivatie voor het leren te bevorderen.

Leerlingen leren in diverse omgevingen. Om dat leren succesvol te laten zijn, is het belangrijk dat er een verbinding is tussen die omgevingen. Daarbij maakt het uit of leerlingen continuïteit of discontinuïteit ervaren tussen de verschillende leefwerelden. Dat blijkt uit een reviewstudie van de Universiteit Utrecht. Continuïteit lijkt een positief effect te hebben op schoolbetrokkenheid, interesseontwikkeling en motivatie om verder te leren in de toekomst. Leerlingen die discontinuïteit ervaren hebben vaak negatieve gevoelens, voelen zich minder betrokken bij school en hebben een grotere kans op uitval.

Interactie
Of er continuïteit of discontinuïteit wordt ervaren, hangt af van verschillende factoren. Zo maakt het uit hoeveel interactie er is tussen omgevingen, zoals samenwerking tussen school en buurtinstellingen of overleg tussen leraren en ouders. Daarnaast zijn de cognitieve, sociale, morele, culturele en economische verschillen tussen omgevingen van invloed op een gevoel van discontinuïteit.

Bovendien speelt het bestaan van zogeheten grensobjecten en grensactiviteiten een rol. Daarbij valt te denken aan huiswerk dat leerlingen thuis maken of spullen die ze van huis of hobbyclubs meenemen naar school. Tot slot is het belangrijk of een leerling zelf in staat is te schakelen tussen de verschillende omgevingen, deze te vertalen of zelfs te integreren, dus over zogenoemde boundary crossing competenties beschikt.

Gebruikmaken van verbindingen
Uit de bestudering van 186 internationale studies die de laatste tien jaar zijn verschenen, kwamen vier typen verbindingen naar voren. Bij de eerste, vanzelfsprekende continuïteit, is er een relatie tussen binnen- en buitenschools leren die moeiteloos lijkt. Leren is daarbij niet beperkt tot één omgeving, maar leerlingen weten schoolse en informele bronnen te combineren bij bijvoorbeeld een vak als geschiedenis. Of ze praten en denken thuis of met vrienden door over onderwerpen die op school zijn behandeld.

Verrijking
De tweede, ontbrekende continuïteit, is een vorm van discontinuïteit waarbij leerlingen moeite hebben met het leggen van verbindingen. Dit heeft negatieve gevolgen voor hun leerproces en betrokkenheid bij school. Deze discontinuïteit komt vaker voor bij achterstands- of allochtone leerlingen omdat de schoolcultuur en de thuiscultuur uiteenlopen. De derde, kansrijke continuïteit, maakt gebruik van een krachtige buitenschoolse setting, zoals een museum of theater, om het schoolse leren te verrijken.
Ten slotte kan er sprake zijn van bewuste discontinuïteit waarbij leerlingen expres de binnen- en buitenschoolse wereld gescheiden houden. Dit kan hun inzicht geven in andere ideeën, zienswijzen of toekomstmogelijkheden. Maar het kan ook een verdere verwijdering van school tot gevolg hebben.

Tijdrovend
Er zijn al veel initiatieven om het buitenschoolse leren naar binnen te halen. Maar deze zijn vaak lokaal en tijdrovend en doen dan ook een groot beroep op de leraren. En als dit niet-schoolse leren positieve effecten heeft, neigen scholen ernaar het in het onderwijssysteem te integreren. Dat heeft weer tot gevolg dat een van de voordelen van het informele leren – de vrijheid die kinderen zo motiverend vinden – juist weer teniet kan worden gedaan.

De initiatieven laten volgens de onderzoekers dan ook de ambigue behoefte aan zowel informaliseren en formaliseren van leren zien. Enerzijds is er een sterke behoefte aan meer flexibilisering en aansluiting bij de individuele leerling, gekoppeld aan thema’s als adaptief onderwijs, inclusief onderwijs en gepersonaliseerd leren. Anderzijds is onderwijs een instituut dat iedereen hetzelfde moet kunnen bieden. Het heeft een belangrijke kwalificatie-functie en moet daarover voortdurend verantwoordeling afleggen aan leerlingen, ouders, politiek en maatschappij. En dat leidt dan vrij gemakkelijk tot standaardisatie en een dominerende toetsingscultuur.

L.H. Bronkhorst, S.F. Akkerman, Continuities and discontinuities in learning across school and out-of-school contexts. Universiteit Utrecht, 2014

Deze review studie werd gefinancierd vanuit het fundamentele onderwijsonderzoek (PROO) van het NRO. 
 
 

 
Meer over
 
Pixabay: FirmBee
8 apr 2015

Gelderse roc's gaan voor ict-geletterdheid bij docenten

Gelderse roc's gaan voor ict-geletterdheid bij docenten
Pixabay: Sipa
31 mrt 2015

Studenten LIFE College ruimen Schiedam-Oost op

Studenten LIFE College ruimen Schiedam-Oost op
Pixabay: Simon
31 mrt 2015

Mbo-studenten Winschoten maken collage over de ondernemer van de toekomst

Mbo-studenten Winschoten maken collage over de ondernemer van de toekomst
Pixabay: JamesVaughn
31 mrt 2015

Meer spijbelaars op ROC Flevoland

Meer spijbelaars op ROC Flevoland
Pixabay: Romanov
30 mrt 2015

Record aantal aanmeldingen voor vignet Gezonde School

Record aantal aanmeldingen voor vignet Gezonde School
Pixabay: DarkoStojanovic
24 mrt 2015

Summa College draagt bij aan vernieuwing zorgonderwijs

Summa College draagt bij aan vernieuwing zorgonderwijs
Pixabay: Splitshire
23 mrt 2015

Autismevriendelijkere ICT-opleidingen bij Scalda

Autismevriendelijkere ICT-opleidingen bij Scalda
Pixabay: LouAnne
23 mrt 2015

Eerste dyslexietest voor mbo'ers

Eerste dyslexietest voor mbo'ers
Google Maps: Gouda
23 mrt 2015

Hoornbeeck College krijgt locatie in Gouda

Hoornbeeck College krijgt locatie in Gouda
Teacher at Chalkboard, cybrarian77, CC2
17 mrt 2015

Vraag vanaf 1 april de Lerarenbeurs aan

Vraag vanaf 1 april de Lerarenbeurs aan
Pixabay: tpsdave
17 mrt 2015

Overijssel interesseert jongeren in provinciale politiek

Overijssel interesseert jongeren in provinciale politiek
Pixabay: Andrys
17 mrt 2015

Friese havist relatief vaak naar mbo

Friese havist relatief vaak naar mbo
Gratisography: Bells design
16 mrt 2015

Groenhorst Almere wordt UNESCO-school

Groenhorst Almere wordt UNESCO-school
Public-domain.pictures: Incase
16 mrt 2015

Mbo-leerlingen inzetten als beveiliger

Mbo-leerlingen inzetten als beveiliger
Freeimages: pk2000
16 mrt 2015

Duitse les dringend nodig in grensgebieden

Duitse les dringend nodig in grensgebieden
Google Maps: Amersfoort
16 mrt 2015

Doorlopende leerlijn MBO en HU Amersfoort

Doorlopende leerlijn MBO en HU Amersfoort
Jakub Krechowicz
12 mrt 2015

Dyslexie typecursus verbetert leesvaardigheid

Dyslexie typecursus verbetert leesvaardigheid
554710_77255174-web.jpg
11 mrt 2015

Mbo-ers gewild in Duitsland

Mbo-ers gewild in Duitsland
team-538078_1280.jpg
10 mrt 2015

Digitale technologie verrijkt gymles

Digitale technologie verrijkt gymles
Alfa College
9 mrt 2015

Studenten Alfa College leggen watervoorzieningen aan in de Molukken

Studenten Alfa College leggen watervoorzieningen aan in de Molukken
Pixabay: ggjl
9 mrt 2015

Busabonnement voor Brabantse jongeren wordt verlengd

Busabonnement voor Brabantse jongeren wordt verlengd
Stokpic: Ed Gregory
9 mrt 2015

Friesland College en Glasblazers Night of de Koemarkt werken samen

Friesland College en Glasblazers Night of de Koemarkt werken samen
Geld, Ryanne Smit (2).JPG
9 mrt 2015

Simulatiespel voor mbo over geld

Simulatiespel voor mbo over geld
Pixabay: Romi
9 mrt 2015

Doorlopende leerlijn (v)mbo bij Food Lab Zeeland

Doorlopende leerlijn (v)mbo bij Food Lab Zeeland
Pixabay: Igor Suassuna
9 mrt 2015

Mbo-student Dansacademie aangenomen bij Cirque du Soleil

Mbo-student Dansacademie aangenomen bij Cirque du Soleil

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies