Platform Profiel Actueel

team-538078_1280.jpg

Digitale technologie verrijkt gymles

10 mrt 2015 | Nieuws

Het lectoraat Bewegen, School en Sport van Windesheim concludeert op basis van onderzoek dat digitale middelen het bewegingsonderwijs sterk kunnen verbeteren.

De afgelopen twee jaar onderzocht het lectoraat de rol en betekenis van innovatieve digitale technologie in het bewegingsonderwijs. De focus lag daarbij op het motorisch leergedrag van kinderen en de mogelijkheden die digitale technologie kan bieden. 

Apps en multimediale leskaarten
Twee apps en multimediale leskaarten zijn concrete middelen die de onderzoekers ontwikkelden waarmee docenten de motorische leerprocessen en het spelgedrag van kinderen kunnen verbeteren. De instrumenten helpen docenten bij het geven van feedback en het analyseren en structureren van lessen. Leerlingen krijgen op hun beurt inzicht in hun eigen kunnen en gaan zelfstandiger aan de slag. Lector dr. Ivo van Hilvoorde: “Zo verrijkt digitale technologie de gymles.”

Eindeloos veel mogelijkheden
Aan de ontwikkeling van de apps en leskaarten ging een uitgebreide analyse van vele technologische mogelijkheden vooraf. Van Hilvoorde: "Het aantal apps over bewegen, gezondheid en sport is enorm. En zijn vooral apps die de gezondheid monitoren of apps met prestatierelevante parameters. Maar de meeste digitale tools sluiten niet aan bij vakdidactische uitgangspunten. Daarom is het van belang om professionals te betrekken bij de ontwikkeling en dat zij het onderscheid kunnen maken tussen pedagogisch zinvolle en minder zinvolle toepassingen.”

Symposium ‘Van tikken naar taggen 2015’
Op 25 maart is er op Windesheim het symposium ‘Van tikken naar taggen 2015’ waar bezoekers als primeur de beschikking krijgen over de apps en leskaarten. In twaalf verschillende workshops leren deelnemers hoe zij deze digitale instrumenten kunnen inzetten in de praktijk.Het symposium is tevens de afsluiting van het onderzoeksproject ‘Digitalisering in de gymles’. In januari 2014 werden de tussentijdse resultaten en perspectieven van het onderzoek gepresenteerd in het 
boek 'Van tikken naar taggen'. 

Opbrengsten en uitdagingen
Op het symposium bespreekt Ivo van Hilvoorde de opbrengsten van het gehele onderzoeksproject. Wat waren de belangrijkste vragen en wat zijn de belangrijkste uitkomsten en inzichten? Vervolgens staat hij stil bij nieuwe uitdagingen voor de toekomst. Professor dr. Hans van der Mars (Arizona State University, Verenigde Staten) gaat in op de beslissingen die gymleraren en sportcoaches moeten nemen over het gebruik van digitale technologie in hun dagelijkse werk.

Bron: Windesheim
 
 

 
Meer over
 
Pixabay
1 jul 2015

Tekort aan investeringen en personeel in Nederlandse high-techsector

Tekort aan investeringen en personeel in Nederlandse high-techsector
Bron: Rathenau Instituut
23 jun 2015

Rathenau Instituut: Scholing in e-skills bittere noodzaak

Rathenau Instituut: Scholing in e-skills bittere noodzaak
Pixabay: beear
3 jun 2015

Meiden ronden oriëntatie in techniek af

Meiden ronden oriëntatie in techniek af
Apps, Ryanne Smit.JPG
31 mrt 2015

App voor studiekeuze en baankans mbo'ers

App voor studiekeuze en baankans mbo'ers
Teacher at Chalkboard, cybrarian77, CC2
17 mrt 2015

Vraag vanaf 1 april de Lerarenbeurs aan

Vraag vanaf 1 april de Lerarenbeurs aan
Pixabay: tpsdave
17 mrt 2015

Overijssel interesseert jongeren in provinciale politiek

Overijssel interesseert jongeren in provinciale politiek
Pixabay: Andrys
17 mrt 2015

Friese havist relatief vaak naar mbo

Friese havist relatief vaak naar mbo
Gratisography: Bells design
16 mrt 2015

Groenhorst Almere wordt UNESCO-school

Groenhorst Almere wordt UNESCO-school
Public-domain.pictures: Incase
16 mrt 2015

Mbo-leerlingen inzetten als beveiliger

Mbo-leerlingen inzetten als beveiliger
Freeimages: pk2000
16 mrt 2015

Duitse les dringend nodig in grensgebieden

Duitse les dringend nodig in grensgebieden
Pixabay:  Picography
16 mrt 2015

Hoe buitenschools leren, binnenschools leren kan helpen

Hoe buitenschools leren, binnenschools leren kan helpen
Google Maps: Amersfoort
16 mrt 2015

Doorlopende leerlijn MBO en HU Amersfoort

Doorlopende leerlijn MBO en HU Amersfoort
Jakub Krechowicz
12 mrt 2015

Dyslexie typecursus verbetert leesvaardigheid

Dyslexie typecursus verbetert leesvaardigheid
554710_77255174-web.jpg
11 mrt 2015

Mbo-ers gewild in Duitsland

Mbo-ers gewild in Duitsland
Alfa College
9 mrt 2015

Studenten Alfa College leggen watervoorzieningen aan in de Molukken

Studenten Alfa College leggen watervoorzieningen aan in de Molukken
Pixabay: ggjl
9 mrt 2015

Busabonnement voor Brabantse jongeren wordt verlengd

Busabonnement voor Brabantse jongeren wordt verlengd
Stokpic: Ed Gregory
9 mrt 2015

Friesland College en Glasblazers Night of de Koemarkt werken samen

Friesland College en Glasblazers Night of de Koemarkt werken samen
Geld, Ryanne Smit (2).JPG
9 mrt 2015

Simulatiespel voor mbo over geld

Simulatiespel voor mbo over geld
Pixabay: Romi
9 mrt 2015

Doorlopende leerlijn (v)mbo bij Food Lab Zeeland

Doorlopende leerlijn (v)mbo bij Food Lab Zeeland
Pixabay: Igor Suassuna
9 mrt 2015

Mbo-student Dansacademie aangenomen bij Cirque du Soleil

Mbo-student Dansacademie aangenomen bij Cirque du Soleil
Pixabay: martaposemuckel
9 mrt 2015

Schuldhulpverlening: 15% aanvragen van jongeren

Schuldhulpverlening: 15% aanvragen van jongeren
Pixabay: inspirexpressmiami
9 mrt 2015

Hoe verdelen we de taken?

Hoe verdelen we de taken?
startupstockphoto.com
9 mrt 2015

Kabinet investeert €50 miljoen in aanpak lees- en taalbevordering

Kabinet investeert €50 miljoen in aanpak lees- en taalbevordering
Google Maps: Verenigde Staten
9 mrt 2015

Nederlandse leraren lopen mee in VS

Nederlandse leraren lopen mee in VS
Google Maps; Europa
6 mrt 2015

Mbo in Europa verbetert

Mbo in Europa verbetert

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies