Page 15 -
P. 15

Leesplezier in het mbo, wat valt er te winnen?




              van boeken, waardoor ze vaker lezen in hun vrije tijd. Dat zorgt
              er weer voor dat hun woordenschat en tekstbegrip toenemen.   Wat blijkt uit onderzoek?
              Hun stijgende leesvaardigheid maakt vervolgens weer dat ze   De resultaten van wetenschappelijk onderzoek liegen er
              vaker gaan lezen. Deze positieve spiraal geldt zowel voor lezen   niet om. Het komt er in het kort op neer: van lezen word je
              in de vrije tijd als binnen de lesuren op school. Overigens blijkt   slim. Studenten die in hun vrije tijd lezen en leesplezier er-
              uit onderzoek (Mol, 2010) ook het omgekeerde: minder lezen   varen, hebben een grotere woordenschat en scoren hoger
              leidt tot een negatieve spiraal. En dat is nu juist vaak aan de   op toetsen leesvaardigheid dan studenten die niet lezen in
              orde bij mbo-studenten.                              hun vrije tijd.
                                                                     Ter illustratie: Lees je per dag 10 minuten, dan kom je
              Positieve spiraal                                    jaarlijks zo’n 600.000 woorden tegen. Lees je 20 minu-
              Wat is nu nodig om in een positieve spiraal terecht te komen?   ten per dag, dan kom je op een aantal van 1,8 miljoen
              Aan hoopvolle inzichten uit de wetenschap ontbreekt het niet.   woorden. Twee keer zoveel lezen is dus drie keer zoveel
              De vraag is vooral: hoe vertaal je die naar de praktijk van het   woorden tegenkomen. En wat doet dat lezen dan voor
              onderwijs in het mbo-veld?                           je woordenschat, is een voor de hand liggende vraag.
               Allereerst is van belang wat de visie op lezen is van de   Een en ander is natuurlijk afhankelijk van wat je leest.
              instelling of opleiding. Maakt het verbeteren van de leesat-  Amerikaanse onderzoekers schatten dat studenten die per
              titude van studenten deel uit van het beleidsplan? Hoe kan   dag 15 minuten lezen, jaarlijks een miljoen woorden tegen-
              het thema een structurele plek krijgen in het curriculum?   komen en hun woordenschat kunnen uitbreiden met 1.000
              Werken taal- en vakdocenten samen en hoe krijgt dat vorm?   nieuwe woorden per jaar (www.leesmonitor.nu, onderzoek
              Welke doelen stel je en hoe bereik je die? De praktijk leert dat   van Andersond e.a., 1988; Nagy e.a., 1987).
                                                                     Wat moet er gelezen worden om de woordenschat van
 Van lezen word  je slim                                           van belang voor het verwerven van nieuwe woorden. Het
                                                                   studenten optimaal uit te breiden? Variatie in teksten is

                                                                   gaat om teksten waarin studenten werkelijk geïnteresseerd
                                                                   zijn. Zo vertrek je vanuit de motivatie van de student. Uit
                                                                   onderzoek van o.a. Atwell (2007) en Marzano (2004) blijkt
                                                                   dat wanneer interesses van studenten centraal stonden bij
                                                                   lezen, de leesmotivatie en leesvaardigheid vooruit gingen
                                                                   (Vrij Lezen, CPS).
              de inzet op leesplezier vaak afhankelijk is van individuele
              docenten die het belang van leesplezier kennen en zelf en-
              thousiaste lezers zijn. Deze docenten geven een impuls aan   opdoen. Hoe zorg je nu dat studenten tot die positieve leeser-
              leesplezier door een leesproject te starten, bijvoorbeeld vrij   varingen komen? Succesfactoren zijn onder meer de vrijheid
              lezen in de klas. Het inbedden van dergelijke projecten in het   van studenten om dat te lezen wat hij of zij leuk vindt en de
              onderwijs, de activiteiten uitbreiden naar andere docenten   werkvormen die de docent inzet (leesmonitor.nu, Stichting
                                                                 Lezen). Een illustratie hoe deze succesfactoren te vertalen
                                                                 zijn naar de praktijk, vind je bij het Johan Cruyff College van
                                                                 het ROC van Nijmegen.
                          Zorg dat studenten
                   positieve leeservaringen opdoen               jaarlijks een boek lezen
                                                                 Docente Communicatie  Anoushka van Bemmel laat haar
                                                                 studenten van de opleiding Marketing en Communicatie
                                                                 jaarlijks een boek lezen binnen de lesuren Nederlands.
              en opleidingen,  een samenwerking opzetten  met de biblio-  Hiermee beoogt ze bij te dragen aan leesplezier, een positie-
              theek, dat lijkt niet zo vanzelfsprekend te zijn. Om struc-  vere leesattitude en uiteindelijk een betere leesvaardigheid.
              tureel in te zetten op versterking van de leesattitude van   De topsporters van haar opleiding kennen een druk bestaan
              mbo-studenten is beleid op het gebied van leesbevordering   en boeken lezen staat bij bijna geen van hen al standaard
              onontbeerlijk.                                     op het programma. Van Bemmel motiveert de studenten te
               Kern van de bij het werken aan de leesattitude van stu-  lezen wat ze leuk vinden en wat ze interesseert, fictie of
              denten is zorgen dat de studenten positieve leeservaringen   non-fictie. De boeken uit de ‘Slash-serie’ en boeken van of   >>



              Maart  2014                                                                                          15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20