Page 13 -
P. 13

bereiden op de steeds veranderende arbeidsmarkt en economie.   doet mee. ‘Het extended opleidingsteam is in het ideale geval
              Dat kan onder meer door meer flexibiliteit in te bouwen in het   een regionale netwerkorganisatie dat vanuit co-makership tus-
              curriculum, meer aandacht voor werkplekleren en co-maker-  sen onderwijs en bedrijfsleven een beroepsopleiding vormgeeft.
              ship tussen school en bedrijf. Maak jongeren ook bewust van de   Daarbij is flexibiliteit een belangrijk gegeven want docenten en
              steeds veranderende ontwikkelingen op de werkvloer en het feit   praktijkbegeleiders moet in kunnen spelen op de voortdurende
              dat ze bij moeten blijven door het volgen van eventuele cursus-  veranderingen in de maatschappij en in het beroep waarvoor ze
              sen en opleidingen. Dan leid je ze op naar vakvolwassenheid.   opleiden.’ De grote aandacht voor het formele leren binnen het
              Dat wil zeggen dat een beginnend beroepsbeoefenaar uit moet   professionaliseringsbeleid zorgt er echter voor dat de innova-
              kunnen groeien tot een ervaren en deskundige vakman.’   tiekracht binnen onderwijsteams beperkt is. ‘De nadruk binnen
                                                                 de teams ligt op het vaststellen van leerdoelen, curricula en het
              Beheersbaarheid                                    behalen van een diploma. Allemaal zaken die te maken hebben
              Nieuwenhuis zou graag de discussie aangaan met het onder-  met beheersbaarheid en kwantificeerbaarheid van het onderwijs
              wijsveld om de kwalificatiedossiers ruimer en globaler te defi-  en niet met professionalisering waarbij docenten kennis en in-
              niëren, maar dat vraagt responsiviteit van de onderwijsinstel-  formatie benutten om tot nieuwe inzichten te komen.’
              lingen en de onderwijsteams. En die ontbreekt deels door de
              beheersbaarheid die het ministerie van OCW en bestuurders   ‘droste-plaatje’
              eisen van de onderwijsteams. Hierdoor is er maar beperkt   HRD/HRM en de kwaliteit van leren op de werkplek van docenten
              ruimte voor informeel leren in die teams. ‘Die onvoorspelbare   zijn daarbij belangrijke instrumenten. De eisen die aan de onder-
              kant is natuurlijk minder goed te beoordelen of te examineren,   wijsteams gesteld worden zouden in dezelfde lijn moeten liggen
              waardoor bestuurders en het ministerie de neiging hebben om   als die van de beroepsbeoefenaars waarvoor het team opleidt.
              zo veel mogelijk in regels vast te leggen om het onderwijs be-  Op deze manier wordt het team zich bewuster van de impact
              heersbaar te maken. Die regels hebben echter weinig met de   die zij hebben op de ontwikkeling van de loopbaan van novice
              kwaliteit van het onderwijs te maken.’             naar vakvolwassenheid. Dat werkt twee kanten op. Een docent is
                                                                 ook een rolmodel. Niet alleen voor zijn studenten, maar ook voor
                                                                 zijn net gestarte collega’s die van de lerarenopleiding komen.
                                                                 Nieuwenhuis noemt het een ‘Droste-plaatje’. De lerarenopleidin-
                    Klaarstomen voor een diploma
                                                                 gen van de HAN zijn immers het beginpunt van de ontwikkeling
                  is alleen beheersmatig interessant             van een student van startbekwaam naar vakbekwaam. ‘Op de
                                                                 lerarenopleiding worden docenten opgeleid die later studenten
                                                                 gaan begeleiden die een beroepsopleiding volgen. Binnen het
                                                                 lectoraat gaan we straks een beroepspedagogisch model ontwik-
               Die kwaliteit zit in het onderwijzend personeel en daarmee   kelen dat we op elke beroepsopleiding kunnen leggen. Het zou
              in het niveau en de kunde van de opleidingsteams. Om die kwa-  vreemd zijn als we dat model niet op onze eigen lerarenopleiding
              liteit zichtbaar te maken, zal Nieuwenhuis tijdens zijn lectoraat   zouden toepassen om de kwaliteit van toekomstige docenten te
              samen met docenten en professionals van de Gelderse roc’s en   vergroten. Want binnen veel lerarenopleidingen heerst nog niet
              de HAN modellen ontwikkelen waarin co-makership, werkple-  het besef dat een mbo-docent een veel grotere differentiatie aan
              kleren, professionalisering van docenten, inwerken van jonge   rollen heeft dan een vo-docent. Wat dat betreft hebben we bin-
              leerkrachten, strategische HRD voor onderwijsinstellingen en   nen het lectoraat genoeg werk aan de winkel.’
              alumnibeleid zichtbaar wordt. ‘We moeten er in het mbo en in
              het hbo naar toe dat docenten de achterkant van een proces   Bianca hendriks is freelance journalist
              moeten kunnen benoemen en niet alleen aan de voorkant aller-
              lei protocollen volgen. Door een model te ontwikkelen waarin
              onderwijsprofessionals kunnen uitleggen wat ze in een les heb-  Loek Nieuwenhuis (1954) is op 14 november 2013 geïnstal-
              ben gedaan en waarom ze die lesstof aanbieden, stimuleer je   leerd als lector Beroepspedagogiek aan de Hogeschool
              hun eigen reflectieve vermogen op hun vakbekwaamheid. Het   Arnhem Nijmegen (HAN). Naast zijn lectoraat is hij bijzonder
              gaat om de verbinding tussen de dagelijkse gang van zaken met   hoogleraar bij het Welten-instituut van de Open Universiteit.
              de ambities waar jij als docent of als onderwijsteam in gelooft.’  Eerder was hij werkzaam als bijzonder hoogleraar aan de
                                                                   Universiteit Twente en als senior onderzoeker bij IVA, Stoas
              innovatiekracht                                      onderzoek, Risbo en RION. Nieuwenhuis studeerde aan de
              De kwaliteit van het onderwijsteam is in de ogen van Nieuwenhuis   Rijksuniversiteit Groningen ontwikkelingspsychologie, met
              belangrijk, met name in het beroepsonderwijs waarin kennis,   als specialisatie onderwijswetenschappen.
              vakmanschap, burgerschap en participatie samenkomen. Dat   Meer informatie over het lectoraat Beroepspedagogiek:
              vereist verschillende vaardigheden van docenten en begelei-  www.han.nl/onderzoek/kennismaken/kenniscentrum-kwali-
              ders die samenkomen in een onderwijsteam dat idealiter verder   teit-van-leren/lectoraat/beroepspedagogiek/
              reikt dan de muren van de school, want ook het bedrijfsleven



              Maart  2014                                                                                          13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18