Page 17 -
P. 17

Column





             de juiste toon






              De geur van hout. Vers gezaagd. Wie na een   zijn vaak bijzondere en mondige types. Een
              aantal lambada-achtige bewegingen de ver-  zekere eigenwijsheid is hen niet vreemd. Veel
              voersstromen nabij knooppunt Amsterdam-  studenten spelen zelf piano en hebben ook
              Sloterdijk heeft weten te ontraadselen en   naar het conservatorium gelonkt. Derdejaars
              binnentreedt in het tamelijk nieuwe onder-  Dustin (21) is er zo eentje. Mutsje op, enthou-
              komen van het HMC (voorheen Hout- en   siast bezig met het afregelen van een mecha-
              Meubileringscollege), weet meteen waar hij   niek. Hij loopt stage bij Lucas den Hartog, een
              aan toe is. In de hal prijken de houten blijken   Amsterdamse pianostemmer en restaurateur,
              van groeiend vakmanschap, maar ik begeef   die al veertig jaar in het vak zit. Bij deze mees-
              mij naar een klein, gezellig hoekje van het im-  ter voelt gezel Dustin zich erg op zijn gemak.
              posante gebouw. Hier huist de opleiding pia-  Hij leert veel en ‘het is een prachtige kerel met
              notechniek en coördinator Simon Jorritsma is   een hoop verhalen’.
              mijn gids. In de jaren vijftig is deze opleiding      Want ja,  als
              begonnen als cursus voor pianostemmers.   pianostemmer
              Vandaag de dag praten we over een driejarige   kom je veel
              opleiding waarin alle ‘ins and outs’ van piano   bij de mensen
              en vleugel aan de orde komen. Want piano-  thuis. ‘Een piano is voor
              techniek is zoveel meer dan alleen het vinden   veel mensen hun kindje,’ vertelt
              van de juiste toon. Het mechaniek van het in-  Simon. ‘Ik ben ooit begonnen als timmerman,
              strument moet worden ontrafeld, maar ook de   dan mocht je je koffie buiten opdrinken, maar
              geheimen van het materiaal, met een voorname   als pianostemmer ben je een belangrijk per-
              rol voor hout, dienen te worden doorgrond.  soon  en  word  je  met  alle  egards  ontvangen.’
                 De  eerstejaars leren  daarom veel over   Dus niet alleen op de piano moet de juiste
              houtbewerking, waarbij ze uiteraard hun han-  toon aangeslagen worden, aan de sociale as-
              den lekker laten wapperen. De bekoring van   pecten wordt ook veel aandacht gegeven. Niet
              dit ambachtelijk onderwijs doet bij mij ook een   in het minst door het vertellen van anekdotes,
              verdrongen knutselverleden herleven, maar dat   want daar zijn er natuurlijk heel veel van. Simon
              je voor de zangbodem van een piano hout van   en zijn collega’s staan ook nog altijd met min-
              een ‘kwartiergezaagde boom’ moet gebrui-  stens één voet in de praktijk. Het past bij de
              ken is toch wel een nieuwtje. Dan trekt het   huiskamer-achtige setting,  waarin  dit clubje
              hout niet krom, omdat er vanuit het hart van   aan de gang is. Er zijn geluiddichte cabines
              de boom door alle jaarringen naar buiten toe   waarin het stemmen van piano en vleugel kan
              wordt gezaagd.                   worden verfijnd, maar samenwerking wordt
                 De opleiding telt zo’n dertig leerlingen, in   ook gestimuleerd. Zo zijn er clusters van eer-
              het eerste jaar zitten nu ook vijf meisjes. Het   ste en tweedejaars leerlingen aan de slag om
                                               projectmatig oude piano’s op te knappen en
                                               speelklaar te maken.
                                                  Vanuit de branche is er veel steun, instru-
                                               menten worden ter beschikking gesteld en
                                               er zijn stageplaatsen. Maar het belangrijkste
                                               is natuurlijk de liefde voor het instrument. Je
                                               moet van de klank houden. En voorzichtig zijn
                                               met geluidsoverlast.  Je oren zijn je kapitaal.
                                               ‘Je  bent  pianostemmer  voor  het  leven,’  zegt
                                               Simon, ‘dit raak je niet meer kwijt.’

                                               Marcel Verreck



                                               Opleiding Pianotechniek,
                                               HMC Amsterdam



              maart  2014                                                                                          17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22