Page 16 -
P. 16

Onderwijs








          over (top)sporters zijn geliefd. Op de Pinterestpagina ‘Sport
          & Boeken’ die ze is gestart staan reacties van de studenten   Boekentips geven
          op de boeken die ze gelezen hebben. Op die manier inspi-  Anoushka Bemmel: ‘Veel mbo-studenten zeggen een hekel
          reren de studenten elkaar boeken te lezen, vertelt de com-  te hebben aan lezen. Bij ons zijn ze daarom helemaal
          municatiedocente. Ideaal zou zijn wanneer de opleiding ook   vrij om een boek uit te kiezen, als het maar past bij hun
          een samenwerking had met de bibliotheek voor een passend   leeftijd. Ik geef boekentips in de les, laat filmpjes zien en
          aanbod van boeken. Dat is nog niet van de grond gekomen.   help ze een leuk boek te vinden. 80% van de leerlingen
          Wel gaan de studenten zelf naar de bieb in hun woonplaats,   zegt na afloop dat ze het toch leuk vonden om weer eens
          na enige aansporing en uitleg van hun docent over het reilen   een boek te lezen.’ De docente maakte ook een filmpje
          en zeilen van de bibliotheek.                       van haar interview met schrijver Edward van de Vendel,
                                                              met persoonlijke boekentips voor mbo-studenten: http://
                                                              vimeo.com/76132030.

                                                              Bron: www.cruyffcollege.org/Weer-aandacht-voor-leesplezier




                                                              Een boek lezen heeft het meeste rendement in combi-
                                                             natie met aansprekende en zinvolle verwerkingsvormen.
                                                             Verplichte verslagen zijn bepaald geen stimulans voor stu-
                                                             denten om zich verder in een boek te verdiepen. Wat werkt
                                                             wel? Van Bemmel laat studenten in groepjes de gelezen boek
                                                             aan elkaar presenteren, studenten maken een trailer van hun
                                                             boek en voeren individuele reflectiegesprekken over het boek
                                                             met hun docent. Een andere mogelijkheid is het laten maken
                                                             van een filmpje naar voorbeeld van whyilovethisbook.com,
                                                             waarin studenten vertellen waar het boek over gaat en waar-
                                                             om ze het aanraden aan anderen. De filmpjes kunnen andere
                                                             studenten ook inspireren en helpen een keuze te maken voor
                                                             een boek dat bij ze past.

           Leescampagne: De Weddenschap
           Een voorbeeld van een landelijke leescampagne voor het        Verplichte verslagen
           (vmbo en) mbo is De Weddenschap. Dit is een laagdrempe-
           lige campagne die zich richt op de zogenaamde aarze-     zijn bepaald geen stimulans
           lende lezers, lezers die niet gemotiveerd zijn voor lezen of
           lezen lastig vinden. Het idee is simpel: studenten worden
           uitgedaagd drie boeken te lezen in een half jaar tijd. Dat
           gebeurt door drie BN’ers die zelf ook drie boeken lezen en   Wat is nu de opbrengst van investeren in leesplezier? Van
           die als rolmodel fungeren. De Weddenschap gaat uit van   Bemmel geeft aan dat het merendeel van de studenten zegt
           het principe van ‘reader development’. Hierbij staan niet   dat  ze  het leuk vonden om weer  eens  een boek te lezen.
           zozeer boeken of schrijvers centraal, maar lezers. Wanneer   Bijvoorbeeld de basketballer die voor het eerst in jaren de bi-
           wordt aangesloten bij de interesses van studenten is er   bliotheek heeft bezocht en de klas in komt met een biebpasje
           altijd wel een geschikt boek te vinden. Op deze manier   en een geleend boek, een tennisster die na het lezen van deel
           kunnen studenten met lezen succeservaringen opdoen en   één van ‘De Hongerspelen’ besluit de andere twee delen ook
           vertrouwd raken met de wereld van het boek. Alle boeken   te lezen. Mooie uitkomsten, die navolging verdienen.
           mogen gelezen worden, mits ze Nederlandstalig zijn en
           passend bij de leeftijd van de deelnemer. Dus zowel fictie
           als non-fictie. De Weddenschap kan prima ingezet worden
           bij vrij lezen op school en bij vrijetijdslezen thuis.
                                                             mirella verspiek is adviseur bij cInOP, Peter van Duijvenboden is projectlei-
           Hoe De Weddenschap werkt is te vinden op:         der vmbo en Pabo bij Stichting Lezen. met medewerking van anoushka van
           www.deweddenschap.nl.                             Bemmel, docent bij het johan cruijff college van het rOc van nijmegen





      16                                                                                       PROFIEL  nummER  2
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21