Page 16 -
P. 16
Onderwijs
over (top)sporters zijn geliefd. Op de Pinterestpagina ‘Sport
& Boeken’ die ze is gestart staan reacties van de studenten Boekentips geven
op de boeken die ze gelezen hebben. Op die manier inspi- Anoushka Bemmel: ‘Veel mbo-studenten zeggen een hekel
reren de studenten elkaar boeken te lezen, vertelt de com- te hebben aan lezen. Bij ons zijn ze daarom helemaal
municatiedocente. Ideaal zou zijn wanneer de opleiding ook vrij om een boek uit te kiezen, als het maar past bij hun
een samenwerking had met de bibliotheek voor een passend leeftijd. Ik geef boekentips in de les, laat filmpjes zien en
aanbod van boeken. Dat is nog niet van de grond gekomen. help ze een leuk boek te vinden. 80% van de leerlingen
Wel gaan de studenten zelf naar de bieb in hun woonplaats, zegt na afloop dat ze het toch leuk vonden om weer eens
na enige aansporing en uitleg van hun docent over het reilen een boek te lezen.’ De docente maakte ook een filmpje
en zeilen van de bibliotheek. van haar interview met schrijver Edward van de Vendel,
met persoonlijke boekentips voor mbo-studenten: http://
vimeo.com/76132030.
Bron: www.cruyffcollege.org/Weer-aandacht-voor-leesplezier
Een boek lezen heeft het meeste rendement in combi-
natie met aansprekende en zinvolle verwerkingsvormen.
Verplichte verslagen zijn bepaald geen stimulans voor stu-
denten om zich verder in een boek te verdiepen. Wat werkt
wel? Van Bemmel laat studenten in groepjes de gelezen boek
aan elkaar presenteren, studenten maken een trailer van hun
boek en voeren individuele reflectiegesprekken over het boek
met hun docent. Een andere mogelijkheid is het laten maken
van een filmpje naar voorbeeld van whyilovethisbook.com,
waarin studenten vertellen waar het boek over gaat en waar-
om ze het aanraden aan anderen. De filmpjes kunnen andere
studenten ook inspireren en helpen een keuze te maken voor
een boek dat bij ze past.
Leescampagne: De Weddenschap
Een voorbeeld van een landelijke leescampagne voor het Verplichte verslagen
(vmbo en) mbo is De Weddenschap. Dit is een laagdrempe-
lige campagne die zich richt op de zogenaamde aarze- zijn bepaald geen stimulans
lende lezers, lezers die niet gemotiveerd zijn voor lezen of
lezen lastig vinden. Het idee is simpel: studenten worden
uitgedaagd drie boeken te lezen in een half jaar tijd. Dat
gebeurt door drie BN’ers die zelf ook drie boeken lezen en Wat is nu de opbrengst van investeren in leesplezier? Van
die als rolmodel fungeren. De Weddenschap gaat uit van Bemmel geeft aan dat het merendeel van de studenten zegt
het principe van ‘reader development’. Hierbij staan niet dat ze het leuk vonden om weer eens een boek te lezen.
zozeer boeken of schrijvers centraal, maar lezers. Wanneer Bijvoorbeeld de basketballer die voor het eerst in jaren de bi-
wordt aangesloten bij de interesses van studenten is er bliotheek heeft bezocht en de klas in komt met een biebpasje
altijd wel een geschikt boek te vinden. Op deze manier en een geleend boek, een tennisster die na het lezen van deel
kunnen studenten met lezen succeservaringen opdoen en één van ‘De Hongerspelen’ besluit de andere twee delen ook
vertrouwd raken met de wereld van het boek. Alle boeken te lezen. Mooie uitkomsten, die navolging verdienen.
mogen gelezen worden, mits ze Nederlandstalig zijn en
passend bij de leeftijd van de deelnemer. Dus zowel fictie
als non-fictie. De Weddenschap kan prima ingezet worden
bij vrij lezen op school en bij vrijetijdslezen thuis.
mirella verspiek is adviseur bij cInOP, Peter van Duijvenboden is projectlei-
Hoe De Weddenschap werkt is te vinden op: der vmbo en Pabo bij Stichting Lezen. met medewerking van anoushka van
www.deweddenschap.nl. Bemmel, docent bij het johan cruijff college van het rOc van nijmegen
16 PROFIEL nummER 2

