Page 19 -
P. 19

Bedrijven en scholen op jacht naar nieuwe aanwas




              door het Centrum Innovatief Vakmanschap voor Onderhoud   vanaf 16 jaar halen in twee jaar het diploma ‘Machinist Volledig
              en Mobiliteit, in samenwerking met de RET en de HTM. Ook   Bevoegd’ met onder andere practica in een treinsimulator, inter-
              deze Haagse stadsvervoerder leidt leerlingen met een mbo-  actieve lessen met rollenspelen, technieklessen, praktijkstages
              3-diploma op voor het vak van railvoertuig onderhouds-  en excursies. Alle veertig studenten van de eerste lichting heb-
              monteur, als specialisatie van de opleiding Mechatronica/   ben inmiddels een diploma en een baan: 95 procent kon aan de
              Machinebouw. De vervoersmaatschappijen garanderen elke   slag op de stageplaats. De meesten komen in het goederenver-
              gediplomeerde een jaarcontract, met uitzicht op een vaste   voer terecht, onder andere bij railtransportbedrijf  DB Schenker,
              baan. Het  eerste  jaar wordt gevolgd  in  een bol-traject,  het
              tweede in een bbl-traject. Plannen om beide leerjaren in
              een bbl-traject aan te beiden, staan in de kinderschoenen.     Er wordt gevochten
              ‘Studenten gaan liever meteen aan de slag dan een deel van   om goede monteurs, die je niet
              de week op school te zitten,’ weet Sietske van Rossum, senior
              projectleider Duurzame Inzetbaarheid bij de RET,  ‘dat trekt   bij een uitzendbureau vindt
              meer jongeren naar de opleiding.’

              Baangarantie trekt                                 waarmee het STC nauw samenwerkt op het gebied van stage-
              In eerste instantie meldde zich vorig jaar niemand aan voor   verlening. Voor het komende leerjaar meldden zich 90 aspirant-
              de tweede lichting van de opleiding. Na een gezamenlijke wer-  studenten, waarvan er 55 kunnen worden geplaatst na een
              vingscampagne van de school en de samenwerkende bedrij-  medische keuring en een psychologische test.  Veelbelovende
              ven, waarbij de nadruk op baangarantie lag, zijn nu alle oplei-  resultaten, vindt Maike Kooijman, projectleider railvervoer bij
              dingsplaatsen bezet. ‘Van de gemiddeld 36 leerlingen van de   het STC: ‘Het zijn heel gemotiveerde studenten die gericht voor
              opleiding Mechatronica gaan er veel naar defensie, maar na   deze opleiding kiezen. Zo’n opleiding blijkt jongeren aan te trek-
              de werving is er ook een groep leerlingen naar onze opleiding   ken die heel graag treinmachinist willen worden.’
              gegaan, omdat zij beseften dat daar ook werk in zit. En gedi-
              plomeerden van opleidingen  Autotechniek, die onze mooie   maintenance college
              werkplaats zien, realiseren zich dat je niet alleen auto’s kan   De petrochemie in de regio Rijnmond bestrijdt de vergrijzing
              repareren, maar dat je ook kan worden opgeleid om trams en   van onderhoudspersoneel met het Maintenance College, een
              metro’s te repareren.’                             mbo-opleiding op niveau 2, 3 en 4 (bol en bbl), waarin petro-
               De baangarantie trekt studenten, signaleert  Van Rossum,   chemische bedrijven en onderhoudsbedrijven met het Albeda
              die blij is met de nieuwe aanwas: ‘Van de leermeesters en de   College, Zadkine en het STC samenwerken op het gebied van
              school hoor ik dat het hele goede en gemotiveerde jongens   onderwijs en stage. De opleiding, gestart in  2006, richt zich
              zijn.’ De gemiddelde leeftijd van de vlootmonteurs bij de RET   op industrie, energie en onderhoud. De lessen worden ge-
              is 50 jaar, de helft gaat de komende 10 jaar met pensioen. De   geven  op  de  RDM  Campus  in  Heijplaat  in  een  monumentale
              nieuwe lichting studenten moet dit gat opvullen. ‘Het mooie   scheepswerfhal, waar ooit imposante mammoettankers van
              van dit traject is de wisselwerking tussen de generaties.   de brug gleden. De opleidingen Proces en Maintenance wor-
              Oudere monteurs dragen hun kennis van de voertuigtechniek   den ook aangeboden op de STC-locatie in Brielle, waar zich
              over en tegelijkertijd leren zij van studenten de nieuwste ont-  de Oefenfabriek bevindt. Op dit moment zijn er nog voldoen-
              wikkelingen in de ict en hoe zij de digitale handleidingen over   de docenten om een nieuwe generatie in deze sectoren op te
              onderhoud kunnen bijhouden.’                       leiden, maar ook hier slaat te vergrijzing toe, constateert een
                                                                 bezorgde Petra den Hollander, adjunct-directeur techniek aan
              machinist railvervoer                              het Albeda College: ‘We hebben nu 25 docenten. Enkele gaan
              Het Scheepvaart en  Transport College in Rotterdam startte   met pensioen, binnen 10 jaar moet de hele ploeg gewisseld
              in 2011 de praktijkgerichte mbo niveau-3 opleiding Machinist   zijn. Hoe vervangen we die? Op de lerarenopleidingen zitten
              Railvervoer, gericht op goederen- en reizigersvervoer. De uitbrei-  ze niet. Dat wordt een aandachtspunt op korte termijn.’ De op-
              ding van het vervoer over spoor maakt een jaarlijkse instroom   leiding begon vorig jaar met een tiental leerlingen, nu zitten er
              van 4 tot 6 procent machinisten noodzakelijk. De vergrijzing van   22 in een klas. De groeiende animo geeft Den Hollander hoop:
              het huidige personeel leidt tot een extra -jaarlijks wisselende-   ‘Bij leerlingen en ouders groeit het besef dat een leuke onder-
              behoefte aan nieuwe machinisten van circa 5 procent  houdsbaan in de industrie of de haven niet verkeerd is. Alles
               De nieuwe opleiding, ontwikkeld in overleg met de spoor-  begint op zijn plek te vallen.’
              sector en in 2011 gestart met 50 studenten, moet het dreigende
              personeelstekort ondervangen.  Treinenthousiaste studenten   Ineke Westbroek is freelance journalist



              Maart  2014                                                                                          19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24