Page 23 -
P. 23

van goed naar excellent onderwijs




 Mbo moe t meer afkijken







 van het bedrijfsleven









              gezien. De totstandkoming van de dienst vindt plaats samen   over het optimale opleidingstraject en wat daar over en weer
              met de afnemer, de verwachtingen worden voor en tijdens het   voor nodig is. Weet als onderwijsinstelling én als professional
              proces gemanaged en  ‘de momenten van waarheid’ worden   wat je wél en niet te bieden hebt, maak daarbij vooraf heldere
              gemonitord. Ik spreek hier over ‘momenten van waarheid’ om-  keuzes en maak deze kenbaar. Mooi voorbeeld hiervan is het
              dat we bij de dienstverlening geen eenduidig productieproces   Summa College dat goed aangeeft op de website wat ze wel
              kennen. Het zijn die momenten waarop blijkt of de profes-  en niet beloven in het kader van passend onderwijs.
              sional daadwerkelijk waarde heeft toegevoegd voor de afne-
              mer. Bijvoorbeeld door het het tonen van verworven kennis,   monitor de momenten van waarheid
              maar ook wanneer sociale vaardigheden zichtbaar worden die   Bepaal en volg de ‘momenten van waarheid’. Welke informa-
              er voorheen niet waren. Het gaat hier om kwaliteitsdenken   tievoorziening is binnen de school aanwezig om snel te kun-
              waarbij de basisfilosofie is dat de afnemer (de student, de leer-  nen zien waar de studenten staan. Dat kan door een transpa-
              ling)  wordt  gezien als onderdeel  van  je productieproces (het   rant, real-time managementinformatiesysteem te ontwikkelen
              onderwijs). Hierbij is er sprake van een wederzijdse afhanke-  waarbij alle onderwijsprofessionals in één oogopslag de ‘mo-
              lijkheidsrelatie en waardetoevoeging.  Als deze basisfilosofie   menten van waarheid’  in  beeld  krijgen.  Een  voorbeeld  hier-
              wordt omarmd, wat betekent dat dan voor de aansturing van   van is het Dashboard Onderwijs van het Grafisch Lyceum
              een onderwijsinstelling?                           Rotterdam, waarbij zaken als lesuitval, verzuim, aantal stu-
                                                                 denten onder de cijfernorm en aantal gesprekken met stu-
              Procesdenken                                       denten, inzichtelijk zijn. Doe dat ook op het niveau van het
              Het betekent in ieder geval dat je vasthoudt aan het uit-  individu door middel van een real-time studentenvolgsysteem
              gangspunt dat  ‘het onderwijs voorop moet staan’. Met an-  (waarbij ouders/bedrijven mee kunnen kijken).
              dere woorden: definieer en expliciteer het primaire proces.   Stuur bij. Blijf in gesprek met de student, blijf de ver-
              Procesdenken dus, dit in combinatie met het leveren van   wachtingen over en weer managen en grijp in als dat nodig
              toegevoegde waarde (de structuurdiscussie inclusief het on-  is. Excellent onderwijs ontwikkelt zich en past zich aan de
              vermijdelijke taken/ verantwoordelijkheden/ bevoegdheden   omstandigheden aan. Zelfkritisch vermogen van de profes-
              debat volgt later wel).  Alle energie inzetten op activiteiten   sional, teamwork, kijken naar toegevoegde waarde en échte
              die waarde toevoegen aan het doel (excellent onderwijs) en   gerichtheid  op  de  student  zijn  de  basisingrediënten. Als  de
              tegelijkertijd zoveel mogelijk verspilling wegnemen. Kies   totale onderwijsorganisatie deze focus heeft, ontstaat excel-
              daarnaast voor onderwijsdoelen die samen met de stu-  lent onderwijs.
              dent worden gedefinieerd (de student staat ongetwijfeld in
              de missie centraal). Dat kan algemeen, met bijvoorbeeld de
              Studentenraad over het opleidingsplan of reglementen. Maar
              doe dit vooral ook specifiek, met een individu. Maak afspra-
              ken wat er van de student wordt verwacht en wat de student           carl govers is bedrijfskundige en lid van het
              van het onderwijs(proces) mag verwachten. Leg die afspraken          college van Bestuur Onderwijs groep tilburg.
              vast in de Onderwijsovereenkomst. Een goede intake is hier           De Onderwijsgroep omvat het rOc tilburg
              het credo. Realiseer een intake waarbij, door de deskundige          en 3 vmbo scholen en telt 13.000 studenten
              blik van de onderwijsprofessional, de juiste vragen boven tafel      en 1.100 fte, www.onderwijsgroeptilburg.nl of
              komen. Hierna wordt er een gezamenlijke afweging gemaakt,            www.roctilburg.nl.



              Maart  2014                                                                                          23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28