Page 25 -
P. 25
VSV
In the rebound
Overbelaste jongeren die weer op weg gehol-
pen willen worden naar een startkwalificatie methoden voor het begeleiden
kunnen in Friesland terecht bij MBO Rebound
Fryslân. Hier worden ze weer aan het stuur van
hun eigen leven gezet. In co-creatie met Stenden van overbelaste jongeren
Hogeschool zijn overdraagbare methoden ont-
wikkeld. Bij het concept Persoonlijke Effectiviteit
wordt gebruik gemaakt van het gedachtegoed
van Covey: de zeven eigenschappen die jou suc- Omdat de deelnemers op meerdere leefgebieden problemen
cesvol maken. De methodiek is in de afgelopen ervaren, werkt de MBO Rebound samen met verschillende
jaren breed bij de Rebound deelnemers toege- partners in de regio. Structureel vindt samenwerking plaats
past. Inmiddels is de methodiek verder door- met Jeugdhulp Friesland, Verslavingszorg Noord Nederland,
ontwikkeld en in een handboek en werkboeken Fier Fryslân (trauma en geweld), Kinnik Jeugd (jeugdpsychi-
beschreven. atrie) en Schuldhulpverlening. Op incidentele basis zijn MEE
Friesland, ZIENN (opvang en ondersteuning), Connecting
Rommy Schaap en Maaike van der Snoek Hands en individuele psychologenpraktijken betrokken bij de
hulpverlening.
MBO Rebound Fryslân is een samenwerkingsverband tussen Vanaf de start van de MBO Rebound Fryslân in 2009 is met
het Friesland College, ROC Friese Poort en Nordwin College. Er Stenden Hogeschool gewerkt aan een kennispartnership. In
is een nauwe samenwerking met de Gemeente Leeuwarden en co-creatie zijn inzichtelijke en overdraagbare methoden ont-
de RMC regio’s in Friesland. Deelnemers zijn overbelast, vaak wikkeld. Het team van de MBO Rebound Fryslân heeft hierin
door een stapeling van problemen. De duur van de opvang is een actieve rol gespeeld, zodat het praktische handelen in
maximaal 20 weken. Voorwaarde is, dat de deelnemers een een theoretisch onderbouwde methodiek is uitgewerkt.
opleidingstraject op minimaal mbo-niveau 2 volgen, in staat
worden geacht om een startkwalificatie te behalen en leer- deelnemer is eigenaar van leerproces
baar zijn of weer willen worden. Doel is de deelnemer terug We werken er aan, dat de deelnemer zelf eigenaar van zijn
te laten keren naar school. Hij blijft dan ook ingeschreven bij leerproces wordt en aan het stuur van zijn eigen leven kan
de school van herkomst. Indien de terugkeer praktisch niet staan. In veel gevallen ervaren de deelnemers dit namelijk
haalbaar is, wordt bemiddeld naar een passend traject buiten niet bij binnenkomst, veelal hebben zij het gevoel slachtoffer
de school. Binnen het begeleidingstraject speelt het onder- te zijn.
wijs als zodanig een ondergeschikte rol. De nadruk ligt op het We gebruiken hierbij het gedachtegoed van Covey (zeven
(opnieuw) verkrijgen van vaardigheden om succesvol aan het eigenschappen die jou succesvol maken) dat in samenwer-
onderwijs deel te nemen. king met Stenden Hogeschool is vertaald in een concept >>
Maart 2014 25

