Page 26 -
P. 26
VSV
Persoonlijke Effectiviteit. Een deelnemer is persoonlijk ef-
fectief als hij de volgende eigenschappen in voldoende mate
bezit: 1. Wees proactief 2. Eind in gedachten 3. Belangrijke
zaken eerst 4. Eerst begrijpen dan begrepen worden 5. Denk
win-win 6. Synergie 7. Hou de zaag scherp. Deze eigenschap-
pen meten we met de SPES vragenlijst (Schaap Personal
Effectiveness Scale). Vóór het begin van de Rebound periode
vullen de deelnemers deze vragenlijst in. En ook door de le-
raar van de school van herkomst, zo mogelijk ook door de
ouders en vriend(in).
De resultaten van alle ingevulde lijsten worden met el-
kaar vergeleken (‘360 graden feedback’) en teruggekoppeld
naar de jongere. Samen met alle andere informatie uit de
intake vormen deze gegevens de input voor het vaststellen
van een toekomstperspectief en de bijbehorende doelen. De Fasen in de individuele begeleiding binnen de mBO rebound Fryslân
deelnemer formuleert zelf een persoonlijk plan waarin hij
aangeeft hoe deze doelen te bereiken. De interventies van de individueel traject
medewerkers worden hierop afgestemd. En aan het eind van Naast het groepsprogramma volgt iedere deelnemer een eigen,
het Rebound-verblijf brengen we de resultaten met de SPES persoonlijk traject. Het wordt volgens een vaste fasering aan-
vragenlijst opnieuw in kaart. Drie maanden en een jaar na geboden:
vertrek uit de Rebound verrichten we deze meting nogmaals, 1. Ontspanning, structurering en bewustwording.
om te bekijken of het effect van het Rebound-verblijf in het De deelnemer komt na alle hectiek van de verwijzing tot
nieuwe traject beklijft. rust, vindt een plaats in de groep, gaat structuur aanbren-
gen in zijn dagindeling en zijn activiteiten. Het motto is:
Programmering en methodiek ontspannen maar niet vervelen. Meedoen met de activitei-
Het programma kent een groepsdeel, dat alle deelnemers ten en je ritme vinden. Door het vragenlijstonderzoek wordt
volgen, en een individueel deel, dat maatwerk voor iedere de deelnemer zich meer bewust van de eigen persoonlijke
deelnemer bevat. De aandacht voor de zeven eigenschappen effectiviteit, hetgeen een zekere mate van urgentiebesef
van Covey komt in alle programmaonderdelen van de MBO met zich meebrengt.
Rebound terug. En iedere week staat één van de zeven effec- 2. Terug naar een leerhouding
tieve eigenschappen van Covey centraal. In deze fase wordt de deelnemer gestimuleerd om de eigen
leerdoelen te verkennen en te benoemen. Van reactief (het
overkomt me allemaal) naar proactief (hoe ga ik zelf weer
We onderwijzen niet, we leren sturen naar een goede toekomst?). De deelnemer reflecteert
hen hoe ze aan het stuur van hun actief op de uitkomsten van de vragenlijsten en bespreekt
met zijn coach de wenselijkheid om te veranderen.
eigen leven kunnen staan 3. Richting geven aan het eigen leerproces
De deelnemer formuleert zelf een aantal doelen waaraan
hij wil werken, gericht op de toekomst (terugkeer naar
Het dagprogramma voor de hele groep bestaat onder an- school of een ander vervolgtraject), en verwoordt deze in
dere uit sport, koken, Covey training, corvee, creatieve ver- een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP). De eigenschap
werking, huiswerkbegeleiding, loopbaanoriëntatie, en inci- ‘eind in gedachten’ wordt hiermee actief geoefend.
denteel faalangst- en assertiviteitstrainingen. Door middel 4. Oefenen en experimenteren met nieuw gedrag
van de activiteiten worden gedrag, keuzes, gevoelens, mo- In deze fase oefent de deelnemer met nieuw gedrag dat hij
tivatie en belemmeringen inzichtelijk en bespreekbaar ge- in zijn POP heeft opgenomen en waarvoor hij in de trainin-
maakt. Hierdoor worden de deelnemers steeds zelfstandiger gen de tools krijgt aangereikt. Door de coaches wordt hierop
en nemen ze meer verantwoordelijkheid voor hun eigen ge- feedback gegeven.
drag. Hiernaast is er in het programma ruimte voor de meer 5. Volhouden en vasthouden
schoolse vaardigheden, huiswerkbegeleiding en het trainen Het leren gaat met vallen en opstaan. Af en toe is er een
van de cognitieve vaardigheden. Ook worden deelnemers terugval. De deelnemer leert geleidelijk, door het vaak te
uitgedaagd iets terug te doen voor de gemeenschap (‘denk doen, oude patronen los te laten en nieuwe aan te nemen.
win-win’). Bijvoorbeeld door het plein schoon te maken of de 6. Naar een nieuwe toekomst
buurt op te ruimen. Geleidelijke overgang naar een nieuw traject: naar school,
26 PROFIEL nummER 2

