Page 26 -
P. 26

VSV









          Persoonlijke Effectiviteit. Een deelnemer is persoonlijk ef-
          fectief als hij de volgende eigenschappen in voldoende mate
          bezit: 1. Wees proactief 2. Eind in gedachten 3. Belangrijke
          zaken eerst 4. Eerst begrijpen dan begrepen worden 5. Denk
          win-win 6. Synergie 7. Hou de zaag scherp. Deze eigenschap-
          pen meten we met de SPES vragenlijst (Schaap Personal
          Effectiveness Scale). Vóór het begin van de Rebound periode
          vullen de deelnemers deze vragenlijst in. En ook door de le-
          raar van de school van herkomst, zo mogelijk ook door de
          ouders en vriend(in).
           De resultaten van alle ingevulde lijsten worden met el-
          kaar vergeleken (‘360 graden feedback’) en teruggekoppeld
          naar de jongere. Samen met alle andere informatie uit de
          intake vormen deze gegevens de input voor het vaststellen
          van een toekomstperspectief en de bijbehorende doelen. De   Fasen in de individuele begeleiding binnen de mBO rebound Fryslân
          deelnemer formuleert zelf een persoonlijk plan waarin hij
          aangeeft hoe deze doelen te bereiken. De interventies van de   individueel traject
          medewerkers worden hierop afgestemd. En aan het eind van   Naast het groepsprogramma volgt iedere deelnemer een eigen,
          het Rebound-verblijf brengen we de resultaten met de SPES   persoonlijk traject. Het wordt volgens een vaste fasering aan-
          vragenlijst opnieuw in kaart. Drie maanden en een jaar na   geboden:
          vertrek uit de Rebound verrichten we deze meting nogmaals,   1.  Ontspanning, structurering en bewustwording.
          om te bekijken of het effect van het Rebound-verblijf in het   De deelnemer komt na alle hectiek van de verwijzing tot
          nieuwe traject beklijft.                             rust, vindt een plaats in de groep, gaat structuur aanbren-
                                                               gen in zijn dagindeling en zijn activiteiten. Het motto is:
          Programmering en methodiek                           ontspannen maar niet vervelen. Meedoen met de activitei-
          Het programma kent een groepsdeel, dat alle deelnemers   ten en je ritme vinden. Door het vragenlijstonderzoek wordt
          volgen, en een individueel deel, dat maatwerk voor iedere   de deelnemer zich meer bewust van de eigen persoonlijke
          deelnemer bevat. De aandacht voor de zeven eigenschappen   effectiviteit, hetgeen een zekere mate van urgentiebesef
          van Covey komt in alle programmaonderdelen van de MBO   met zich meebrengt.
          Rebound terug. En iedere week staat één van de zeven effec-  2.  Terug naar een leerhouding
          tieve eigenschappen van Covey centraal.              In deze fase wordt de deelnemer gestimuleerd om de eigen
                                                               leerdoelen te verkennen en te benoemen. Van reactief (het
                                                               overkomt me allemaal) naar proactief (hoe ga ik zelf weer
                We onderwijzen niet, we leren                  sturen naar een goede toekomst?). De deelnemer reflecteert

              hen hoe ze aan het stuur van hun                 actief op de uitkomsten van de vragenlijsten en bespreekt
                                                               met zijn coach de wenselijkheid om te veranderen.
                   eigen leven kunnen staan                  3.  Richting geven aan het eigen leerproces

                                                               De deelnemer formuleert zelf een aantal doelen waaraan
                                                               hij wil werken, gericht op de toekomst (terugkeer naar
           Het dagprogramma voor de hele groep bestaat onder an-  school of een ander vervolgtraject), en verwoordt deze in
          dere uit sport, koken, Covey training, corvee, creatieve ver-  een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP). De eigenschap
          werking, huiswerkbegeleiding, loopbaanoriëntatie, en inci-  ‘eind in gedachten’ wordt hiermee actief geoefend.
          denteel faalangst- en assertiviteitstrainingen. Door middel   4.  Oefenen en experimenteren met nieuw gedrag
          van  de activiteiten  worden gedrag, keuzes,  gevoelens,  mo-  In deze fase oefent de deelnemer met nieuw gedrag dat hij
          tivatie en belemmeringen inzichtelijk en bespreekbaar ge-  in zijn POP heeft opgenomen en waarvoor hij in de trainin-
          maakt. Hierdoor worden de deelnemers steeds zelfstandiger   gen de tools krijgt aangereikt. Door de coaches wordt hierop
          en nemen ze meer verantwoordelijkheid voor hun eigen ge-  feedback gegeven.
          drag. Hiernaast is er in het programma ruimte voor de meer   5.  Volhouden en vasthouden
          schoolse vaardigheden, huiswerkbegeleiding en het trainen   Het leren gaat met vallen en opstaan. Af en toe is er een
          van de cognitieve vaardigheden. Ook worden deelnemers   terugval. De deelnemer leert geleidelijk, door het vaak te
          uitgedaagd iets terug te doen voor de gemeenschap (‘denk   doen, oude patronen los te laten en nieuwe aan te nemen.
          win-win’). Bijvoorbeeld door het plein schoon te maken of de   6.  Naar een nieuwe toekomst
          buurt op te ruimen.                                  Geleidelijke overgang naar een nieuw traject: naar school,



      26                                                                                       PROFIEL  nummER  2
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31