Page 10 -
P. 10

Portret




          Innovatieve potentie




          van docentschap wordt




          teveel beperkt







          De morele ontwikkeling van het vakmanschap         bewoner. ‘Dat is een dilemma waar iedere medewerker in de
          verdient meer aandacht, vindt Loek Nieuwenhuis,    gezondheidszorg  voor  staat:  samen  koffie  drinken  kost  tijd
          die eind vorig jaar werd aangesteld als Lector     en mag misschien niet van de baas, maar het verhoogt wel de
          Beroepspedagogiek aan de Hogeschool  Arnhem        kwaliteit van het werk en de waardering van cliënten.’
          Nijmegen. In zijn lectoraat wil hij onderzoeken
          hoe er binnen de muren van een onderwijsin-        reflectie
          stelling meer aandacht besteed kan worden aan      Werkplekleren is dan ook een centraal thema binnen het lec-
          de mores van een beroep en de reflectie daarop.    toraat Beroepspedagogiek. En daarin zijn nog een aantal stap-
          Hoe worden studenten goed in hun beroep en         pen te nemen. De aansluiting tussen de opleiding en de stage
          hoe  maak je hen  bewust van de  maatschappe-      verloopt nog niet bij alle opleidingen vlekkeloos door te weinig
          lijke verantwoordelijkheid die elk beroep heeft?   synergie tussen school en bedrijfsleven. De mogelijkheden van
          Wat vraagt dat van de docenten zelf en de lera-    simulaties worden nog onvoldoende verkend, maar belangrij-
          renopleidingen? Profiel sprak met hem over de      ker nog is dat er veel werk wordt gestoken in het voorbereiden
          kern van het docentschap.                          van studenten op hun stage, terwijl er nauwelijks aandacht is
                                                             voor het terugblikken erop. Dat is Nieuwenhuis een doorn in
          Bianca Hendriks                                    het oog. ‘De reflectie op leerervaringen en kritische beroeps-
                                                             situaties die alle studenten gedurende hun stage tegenkomen,
          ‘Bij vakmanschap gaat het niet alleen om de vakkennis en de   maakt dat het toekomstig beroep veel concreter wordt voor een
          technische vakbekwaamheid, maar vooral om een professionele   student.  Het  technisch  vakbekwaam  maken  van  een  student
          beroepshouding en bewustzijn. Het gaat om de mores van een   betekent nog niet dat hij weet welke maatschappelijke verant-
          beroep. Iedere vakman of vakvrouw heeft ook een maatschappe-  woordelijkheden zijn toekomstig beroep van hem vragen. Kijk
          lijke verantwoordelijkheid. Elk beroep is op zijn manier dienst-  maar naar het voorbeeld van de bejaardenverzorgster.’
          baar aan de samenleving en vervult daarin een bepaalde rol met
          een bepaalde verantwoordelijkheid,’ zegt Loek Nieuwenhuis die   Beroepsonderwijs zonder beroepen
          eind vorig jaar geïnstalleerd werd als Lector Beroeps pedagogiek.   De reflectie op dit soort dilemma’s is een taak van de school.
           De morele ontwikkeling van het vakmanschap verdient   Nieuwenhuis merkte in zijn intrederede op dat er binnen het
          meer aandacht vindt hij. In zijn lectoraat wil hij onderzoeken   onderwijs weinig aandacht is voor conflicthantering en di-
          hoe er binnen de muren van een onderwijsinstelling meer aan-  lemma’s in de beroepspraktijk, terwijl dat essentieel is voor
          dacht besteed kan worden aan de mores van een beroep en de   de ontwikkeling van beroepsethiek en een professioneel be-
          reflectie daarop.                                  wustzijn. ‘Binnen een proeve van bekwaamheid zou er ruimte
           ‘De beroepspraktijkvorming is uiteraard de ultieme plaats   moeten zijn voor een jongere om zijn gedrag en handelingen
          om jongeren met allerlei kritische beroepssituaties te confron-  uit te leggen in de context van zijn toekomstig beroep. Alleen
          teren. Neem de bejaardenverzorgster die moet kiezen tussen   is de vraag of de examenregels ruimte laten voor een dergelijk
          schoonmaken of het drinken van een kopje koffie met een   gesprek. Een discussie daarover zou ik graag willen aangaan,’
                                                             zegt Nieuwenhuis.
                                                              Het beroepsonderwijs legt zich naar zijn mening zelf te veel
                 Men steekt veel werk in het                 vast in  dichtgetimmerde  kwalificatiedossiers  en  curricula, die
                                                             bovendien zijn vastgesteld op basis van informatie uit het ver-
             voorbereiden van studenten op hun
                                                             leden. ‘Als je focust op kennis die al bestaat, leid je in feite op
            stage, maar er is nauwelijks aandacht            voor het beroep van gisteren. Eigenlijk zouden we terug moeten
                  voor het terugblikken erop                 naar wat Ferdinand Mertens in zijn publicatie in 1998 al aangaf:
                                                             beroepsonderwijs zonder beroepen. Niet terugkijken op wat er
                                                             al lang is, maar anticiperen en vooruitkijken en jongeren voor-  >>



      10                                                                                       PROFIEL  nummER  2
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15