Page 5 -
P. 5

de stem                                   minder engels en

              van de docent                             nederlands, meer

                                                        vakmanschap
              Onderwijs speelt zich in de  kern af tussen twee
              personen: student en docent. In bedrijfskundige
      e
              termen heet dat de ‘corebusiness’ of het ‘primaire   De veralgemenisering van het mbo is de groot-
      d
              proces’. Het betreft het op zichzelf lastig te duiden   ste bedreiging voor vakmanschap, stelt het So-
              proces waarin een overdracht plaatsvindt die sub-  ciaal en Cultureel Planbureau (SCP). De aan-
              tiel is en communicatie in de meest ware zin van   dacht voor de algemene vakken gaat ten koste
              het woord vereist. De kwaliteit van die overdracht   van het opbouwen van vakkennis. Juist het mbo
              wordt bepaald door vertrouwen, ervaring, emotie,   moet zich meer richten op vakmanschap, om het
      itor
              kennis, didactische en pedagogische vaardighe-  beroepsonderwijs aantrekkelijker te maken. Dat
              den en, niet in de laatste plaats, aandachtige aan-  kan bijvoorbeeld door mensen uit de beroeps-
              wezigheid en betrokkenheid.               praktijk vaker bij het onderwijs te betrekken. Het
                 Onderwijs draagt levenswijsheid en levensken-  Planbureau vindt het hoog tijd dat het imago van het mbo wordt opgevijzeld.
      ial
              nis over. In de oudheid stond onderwijs bekend   De kwaliteit, de organisatie en de inrichting van het onderwijs en stages
              als een ontmoeting en dialoog waarin een geheim   kunnen volgens het rapport beter. Leerlingen zouden worden afgeschrikt
              werd overgedragen. Geheime kennis van het be-  door de massale roc’s, en in de media zouden regelmatig negatieve be-
              staan dat men zelf manifesteerde. De student be-  richten over de mbo-scholen verschijnen. De mbo-opleidingen zouden zich
              vond zich ‘onder wijzen’, dat wil zeggen dat hij zich   meer moeten richten op de beroepspraktijk, omdat leerlingen dat wél inte-
              in ervaren handen bevond en zich kon overgeven   ressant vinden. Als de opleidingen zich meer richten op de praktijk, is de
              aan een proces dat niet geforceerd werd. Het leer-  kans groter dat ze de opleiding afronden.
              proces kende een eigen tijd en daarin bedreven   Het rapport is te downloaden via www.scp.nl.
              personen. De wijzen in oude tijden wisten het al: de
              student en het aan hem of haar gewijde onderwijs-
              proces staat centraal en is bepalend. Daar gebeurt
              het. Al het andere eromheen is randvoorwaardelijk   europese jongeren
              en staat in dienst van dit primaire, subtiele proces.
              Echter anno 2014 is onderwijs onderhevig aan       steeds hoger opgeleid
              doelmatigheid, efficiency en wat politiek, overheid
              en andere organisaties opleggen wetten, eisen,       Jonge Europeanen zijn steeds hoger opgeleid. Het doel
              regels, testen, resultaten enz. De onderwijzer        dat over zes jaar 40 procent van alle jonge dertigers
              staat in dienst van het beleid in plaats van an-      een diploma van een hogeschool of universiteit hebben,
              dersom. Scholen  nemen  in  naam  professionals       komt in zicht. Nederland is het streven van ruim 40 pro-
              aan, maar krijgen voorgeschreven en dicteren ver-    cent hoogopgeleide dertigers al een paar jaar voorbij en
              volgens wat docenten te doen staat. In het huidige        ook andere landen zijn flink op stoom. Er zijn regio-
              veelgeprezen democratische bestel van ons land                  nale verschillen. Zo telt Duitsland, toch de
              heeft de docent zelf verbazingwekkend wei-                        motor van de Europese economie, nogal
              nig  stem.  Mbo-docenten  zijn  niet  verenigd.                    weinig hoogopgeleiden: slechts 32 pro-
              Pas sinds enkele jaren is er de Beroeps-                            cent van de jonge dertigers. Nederland
              vereniging docenten mbo (BVMBO), met                                heeft 42 procent. Maar dat komt vol-
              momenteel  400  leden.  Dat  kunnen  er  in                          gens het Center for Higher Education
              theorie 35.000 worden. Hoe verrijkend                                Policy Studies (CHEPS) in Ensche-
              zou dat voor het mbo en de samenleving                               de doordat sommige opleidingen in
              zijn! Ik moet me sterk vergissen, maar die                            Duitsland niet tot het hbo behoren en
              bundeling zou een immense massa aan                                   in Nederland wel, waaronder de op-
              kennis, ervaring en inzichten in didactiek                            leiding fysiotherapie en andere ge-
              en pedagogiek kunnen vrijmaken en het                                 zondheidsopleidingen. Volgens de
              mbo en daarmee de samenleving naar                                    statistieken tellen Ierland, Cyprus en
              een totaal ander niveau van onderwijs                                 Luxemburg de meeste hoogopgelei-
              kunnen katapulteren.                                                 den onder jonge dertigers: ongeveer
                                                                                 de helft van hen heeft een diploma in het
              Ben claessens, hoofdredacteur                                     hoger onderwijs behaald.
                                                                                 Bron: Eurostat



              Maart  2014                                                                                          5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10