Page 4 -
P. 4

Lopende zaken





         aantal mbo-studenten stabiel onderhandelingen

                                                                      over cao mbo
          gegevens onderwijsinstellingen 2013-2014
          Aantal mbo-scholen                                 69
          Aantal mbo-studenten                           514.500      De AOb meldt dat het lastig gaat worden om tot een
          Aantal mbo-opleidingen                           1.092      nieuwe  cao  mbo  te  komen,  de  onderhandelingen
          Gemiddeld aantal studenten per school            7.450      dreigen vast te lopen. Het overleg van 30 januari is
          Gemiddeld aantal studenten per opleiding         2.275      geschorst. Na weken intensief overleg breekt nu een
                                                                      beslissende fase aan. Zolang de werkgevers blijven
                                                                      bij hun standpunten wordt het moeilijk om een ak-
          aantal studenten per soort mbo-school                       koord te bereiken, stelt de AOb op haar website.
                        2010     2011     2012     2013    2014       De werkgevers willen geen afspraken maken over
          roc’s      489.976  478.255  469.804  459.286               de begrenzing van onderwijstaken, geen structu-
          aoc’s       30.621   25.642   26.299   26.353               rele regeling voor duurzame inzetbaarheid  en ze
          Vakscholen   25.370  25.642   26.299   26.353               willen de professionele ruimte inperken. Op 7 fe-
                                                                      bruari is de stand van zaken met de sectorraad, het
          totaal      547.977   534.773   525.864   514.653  514.500  ledenparlement van het mbo, besproken. De eisen
          Bron: Duo                                                   van de AOb zijn:
                                                                      •  verlaging van de werkdruk voor zowel onderwijs-
                                                                       gevend als onderwijsondersteunend personeel.
          nieuw: profiel groen                                        •  een nieuwe seniorenregeling als onderdeel van
                                                                       een duurzaam inzetbaarheidsbeleid voor alle me-
                                                                       dewerkers.
          Het vmbo-groen krijgt een nieuw   scheidend en qua niveau vergelijk-  •  Teams  in  het  mbo  moeten  beschikken  over  tijd
          examenprogramma: profiel Groen.   baar  met de inhoud van  de reeds   om het onderwijsprogramma te ontwikkelen, uit
          De door de ministeries van EZ en   ontwikkelde profielen. De structuur   te voeren en te evalueren.
          OCW ingestelde Sectorale Ver-  en inhoud van de nieuwe kwalifica-  •  Een loonsverhoging is noodzakelijk na de nullijn
          nieuwingscommissie is op basis van   tiedossiers voor het groen mbo, die   van de laatste jaren.
          een ontwikkelopdracht gestart met   in 2015 ingevoerd worden, worden
          de ontwikkeling ervan. Dit examen-  meegenomen in de uitwerking van
          programma moet 1 mei 2014 klaar   het  examenprogramma.  Zo  wordt
          zijn. Het nieuwe examenprogramma   een goede aansluiting tussen vmbo   onderwijs-
          moet bestaan uit één breed, groen   en mbo gerealiseerd.
          profiel: toekomstgericht, onder-  Bron: AOC Raad            jeugdhulp-agenda

                                                                      Gemeenten vinden de rol van het onderwijs in de
                          uitval in hbo: mbo                          transitie van jeugdzorg te mager. Leonard Geluk,
                                                                      scheidend CvB-voorzitter van ROC Midden Ne-
                          krijgt de schuld                            derland, vindt echter de rol van de gemeente te
                                                                      beperkt. Gemeenten leggen teveel het accent op
                                                                      de vormgeving van de eigen wijkteams, stelt hij in
                          Minister Bussemaker moet het mbo stevig aanpak-  zijn column in Binnenlands Bestuur. De verbinding
                          ken om de doorstroom naar het hbo te verbeteren.    met het onderwijs staat niet op de agenda. Sterker
                          Thom de Graaf stelde in zijn nieuwjaarstoespraak dat   nog, er is geen tafel waar onderwijs en jeugdhulp
                          anders de uitval te hoog blijft en de lat niet omhoog   elkaar kunnen ontmoeten om de handen ineen te
                          kan.  Het  grootste  probleem  is  volgens  hem  het  te   slaan. Twee stelselwijzigingen waaraan gelijktijdig
          thom de graaf   lage beginniveau van mbo-studenten die doorstro-  wordt gewerkt met allebei als doelgroep ‘jeugd’.
                          men naar het hbo. ‘De doorstroom mbo-hbo geeft   Volgens hem is het nodig dat er in Nederland een
          veel kwalitatieve problemen, omdat deze studenten het hbo-niveau vaak   gezamenlijke onderwijs-jeugdhulp-agenda komt
          niet snel genoeg aankunnen en de uitval juist in deze groep erg hoog is.’   met veel aandacht voor jongeren op het voort-
          aldus de voorzitter van de Vereniging van hogescholen. Minister Bussema-  gezet-  en  middelbaar  beroepsonderwijs.  Bij  de
          ker moet daarom haar beleid ten aanzien van de kwaliteit van het mbo aan-  veranderingen in de jeugdhulp gaat het niet om de
          scherpen. ‘Als die kwaliteit niet beter wordt, lukt het niet om de uitval van de   transitie maar om de transformatie. Onderwijs is
          doorstromende studenten omlaag te brengen. En ook de ambitie om in het   hierin een cruciale factor.
          hbo de lat omhoog te brengen zal dan niet verwezenlijkt kunnen worden.’  Bron: Binnenlands Bestuur



       4                                                                                       PROFIEL  nummER  2
   1   2   3   4   5   6   7   8   9