THEMA Onderwijsteams & beroepsonderwijs

Februari - 2025

Download de inhoudspagina van deze uitgave van Vaktijdschrift Profiel


Samen onderzoek doen in Buurtverbinding; wat hebben we gedaan en geleerd?
Flip Derks, ROC van Amsterdam en Flevoland; Hilde Hofland, ROC van Amsterdam en Flevoland; Linda van Ooijen-van der Linden, lectoraat Higher Education, Research and Innovation; Liesbeth Verkuyl, lectoraat Langdurige Zorg en Ondersteuning, Hogeschool van Amsterdam

Rewilding 
Marlies Beukenkamp, docent-onderzoeker; Jetske G. de Boer, lector ‘Leren voor een Natuurinclusieve Samenleving’ |  Aeres Hogeschool Wageningen

De verborgen kracht van ouderbetrokkenheid in het mbo: lessen uit Estland
Eefje Luijf is student Hogeschool van Amsterdam docent bij Vonk; Berber Langelaan docent Hogeschool van Amsterdam onderzoeker kenniscentrum van de Faculteit Onderwijs en Opvoeding.

Deze editie lezen

In deze editie

Samen onderzoek doen in Buurtverbinding

Buurtverbinding is een stageplek voor mbo en hbo studenten. Deze studenten doen onderzoek op hun stageplek. Het afgelopen jaar hebben we voor een nieuwe aanpak gekozen. We hebben als groep van docenten en onderzoekers Design Thinking als ontwerp- en onderzoeksmethode geïmplementeerd in het project Buurtverbinding. We delen graag waarom we dat gedaan hebben en wat we ervan geleerd hebben.

Lees dit artikel

Vrij lezen in het mbo

Vrij lezen kan een effectieve aanpak zijn om de taalvaardigheid en leesmotivatie van studenten in het mbo te vergroten. Toch krijgt vrij lezen niet overal in het mbo evenveel aandacht. In dit artikel duiken we in het belang van vrij lezen voor mbo-studenten en geven we praktische tips hoe je hier als docent mee aan de slag kunt.

Lees dit artikel

Bekijk recente edities