Waarom staat u op wanneer de wekker gaat? Waarom werkt u in het onderwijs? Waarom doet u wat u doet? Veel mensen zijn vooral druk met het Wat en Hoe maar staan zelden een moment stil om zichzelf bij hun activiteiten de wezenlijke vraag te stellen: Waarom?
In deze nieuwsbrief vindt u een link naar onze Profiel Special ‘Kwaliteitsvol onderwijs begint met aandacht’. Daarin zijn alle artikelen gebundeld die in de voorjaarsuitgaven van ons mbo-vakblad Profiel over de kwaliteitsplannen zijn verschenen. De achterzijde van deze special is gereserveerd voor de Kwaliteitscirkel rond de thematische vragen Waarom – Hoe – Wat. De kern wordt gevormd door ‘Waarom?’ Bij elke cirkel kunt u zelf een antwoord invullen. Deze Kwaliteitscirkel sturen we in september ook als losse affiche mee in de uitgave van mbo-vakblad Profiel.
De Engelsman Simon Sinek stelde de cirkels ooit samen. Om mensen meer bewust te maken van hun ‘Why?’ De cirkels willen bewust maken en een stimulans om activiteiten en projecten, ja, elke dag, te beginnen met jezelf de Waarom?-vraag te stellen.
Het is in feite een vraag die uitnodigt naar jezelf te bekennen waarom of waarvoor cq voor wie je iets doet. Het kan derhalve een lastige vraag zijn. Zeker als je geen genoegen neemt met je eigen antwoord en jezelf opnieuw de ‘waarom’-vraag stelt, aldus aandringend op een beter en zo mogelijk eerlijker antwoord. We zijn soms al zo veel jaren aan het werk en misschien vervallen in een soort van routine dat een vraag stellen die begint met ‘waarom’ als een schok kan komen. De vraag kan prikkelen of ronduit irriteren. Maar wellicht ook tot nadenken stemmen en nieuwe openingen bieden.
Gun uzelf daarom de tijd en ga er aan het begin van het schoolseizoen gewoon even voor zitten. Waarom doe ik wat ik doe? Het antwoord kan het verschil maken tussen motiveren en demotiveren, tussen succes en falen. Ook als er geen antwoord komt. Misschien gaat het niet eens om het antwoord maar zit de crux ‘m vooral in stilstaan bij en het durven stellen van de vraag zelf.