Gisteren ontving de eerste lichting studenten van de opleiding Stationsretail hun mbo-diploma. Deze groep is anderhalf jaar geleden gestart met de door NS op maat ontwikkelde opleiding.
Gesterkt door de resultaten van de eerste groep, is NS afgelopen september een tweede deelnemersgroep gestart op mbo niveau 3. De combinatie van leren en werken bij verschillende formules op het station levert een enorm rendement op voor de deelnemers en de organisatie. Verder start NS eind januari 2015 een nieuwe mbo-opleiding Stationsretail op niveau 4 (diploma filiaalmanager).
Anita Wetterhahn, directeur Retail van NS: “Stationsretail is een vak apart. Onze mensen in onze winkels maken het verschil, elke dag weer. Naast het bieden van snelheid, kwaliteit en service in onze winkels, helpen ze onze reizigers op weg tijdens hun reis. Door deze opleiding stimuleren we interne doorgroei.”
De erkende mbo-opleiding in BBL-vorm (een combinatie van leren en werken), is ontwikkeld in samenwerking met NCVB Bedrijfsopleidingen. Uniek is dat medewerkers ervaring opdoen bij verschillende winkelformules op de NS-stations.
NS verwelkomt elke dag meer dan een miljoen reizigers op haar stations. Het assortiment van de formules is toegesneden op locaties waar klanten behoefte hebben aan snelheid en gemak. Reizigers kunnen zo hun tijd doorbrengen door nog even een verse koffie of broodje te kopen. Reistijd wordt daardoor meer eigen tijd. Op deze manier is er op het station meer te halen dan alleen de trein.
Bron: NS