Platform Profiel Actueel

Handschrift, Ryanne Smit.JPG

Amsterdamse Lerarenbeurs in het leven geroepen

29 jan 2015 | Nieuws

De komende vier jaar investeert de gemeente 26,3 miljoen euro in Amsterdamse leraren. Om Amsterdamse leraren extra in staat te stellen zich verder te ontwikkelen en te professionaliseren stelt het college een vierjarige Amsterdamse Lerarenbeurs in. Met deze beurs kunnen leraren een leergang of cursus volgen, een innovatietraject starten en zich verder verdiepen in didactische methodieken.

Concrete voorbeelden hiervan zijn het leren werken met ICT-middelen in de klas, het verdiepen in vakkennis en extra scholing in het discussiëren met leerlingen over lastige onderwerpen, zoals radicalisering in de klas. De Amsterdamse Lerarenbeurs is binnen Nederland uniek in haar opzet.

De leraar heeft zeggenschap
De Amsterdamse Lerarenbeurs geeft de leraren zeggenschap over hun eigen ontwikkeling en het beantwoordt de roep vanuit het onderwijsveld om zelf te kunnen bepalen hoe middelen worden ingezet. De beurs kan benut worden voor de bekostiging van activiteiten en voor het compenseren van tijd (en vervanging) die nodig is bij het meedoen aan de activiteiten. De Lerarenbeurs kent een maximum van 2000 euro per persoon binnen een periode van vier jaar. De gemeente heeft als ambitie dat de komende vier jaar minimaal 40% van de Amsterdamse leraren de Lerarenbeurs gebruiken. Het gaat hierbij om ongeveer 3200 leraren.

Amsterdamse Scholenbeurs
Naast de Lerarenbeurs stelt de gemeente ook een Scholenbeurs beschikbaar. Scholen kunnen geld aanvragen voor activiteiten die helpen bij het verbeteren van de onderwijs- en schoolkwaliteit. Voorbeelden zijn het versterken van taalonderwijs en internationale oriëntatie of een betere inzet van ICT-middelen om didactiek te versterken. De Amsterdamse Scholenbeurs voorziet hiermee in een extra behoefte vanuit de scholen om zelf in te zetten op ontwikkeling. De beurs is daarmee een goede aanvulling op al bestaande middelen vanuit het Rijk. Afhankelijk van de schoolgrootte is het maximale totaalbedrag 120.000 euro per aanvraag voor vier jaar (waarvan de school 25% zelf bijdraagt). De Amsterdamse Scholenbeurs is samen met de Amsterdamse Lerarenbeurs onderdeel van de bredere Amsterdamse Lerarenagenda.

Verder onderzoek instroom nieuwe leraren
De komende jaren stijgt het aantal leerlingen in Amsterdam. Meer leerlingen betekent dat er meer leraren nodig zijn. In de Lerarenagenda is stimuleren van de instroom van nieuwe leraren en het goed begeleiden van deze groep een speerpunt.

In het bijzonder is er aandacht naar ‘Hij-instromers’ – meer mannelijke leraren in het basisonderwijs. Maar ook het inzetten van meer mensen uit de praktijk die lesgeven in het vmbo is onderdeel van onderzoek.

Vertrouwen vooraf, verantwoording achteraf
Simone Kukenheim, wethouder Onderwijs: ‘Scholen en hun leraren moet je zelf laten kiezen waar ze de komende jaren extra op willen inzetten en welke resultaten ze hiermee gaan boeken. De gemeente faciliteert hierin. Het uitgangspunt is vertrouwen vooraf en verantwoording achteraf. Daarmee creëer je geen afrekencultuur, maar een verantwoordingscultuur. Het college gaat niet dicteren hoe de kwaliteitsverbetering eruit moet zien. Hierover maken we heldere afspraken met scholen, zij bepalen zelf inhoudelijk hoe ze middelen inzetten, en achteraf maken ze transparant hoe zij deze hebben besteed en wat dat heeft opgeleverd. Naast verantwoording over de middelen stimuleren we ook dat er ‘horizontale verantwoording’ plaatsvindt. Daarmee bedoelen we dat scholen en hun leraren de opgedane kennis delen met collega’s en dit inzichtelijk maken richting ouders en leerlingen. Actief kennisdelen met belanghebbenden over dat wat werkt in de praktijk heeft meerwaarde voor een positieve kwaliteitsontwikkeling.’

Onderwijsvernieuwing in Amsterdam
De Amsterdamse Lerarenagenda is het vervolg op de inzet van extra middelen die het college eerder deze maand presenteerde. Deze middelen zijn beschikbaar gesteld voor de inzet van conciërges, vakleerkrachten cultuur en sportleraren. Daarnaast is er extra geld beschikbaar voor de ontwikkeling van hoogbegaafde kinderen en het geven van les in diversiteit, burgerschap en gedeelde geschiedenis. Volgende maand komt het college met de MBO-agenda (met daarin ook een Lerarenbeurs voor MBO-docenten).

Bron: Gemeente Amsterdam
 
 

 
Meer over
 
Pixabay: Tony Powell
3 feb 2015

Nieuwe mbo-opleiding Voedseltechnologie in Vlaardingen

Nieuwe mbo-opleiding Voedseltechnologie in Vlaardingen
Pixabay: Andrys
3 feb 2015

Lerarenregister wordt verplicht

Lerarenregister wordt verplicht
Bron: ROC van Twente
2 feb 2015

Thema HRM in Vakblad Profiel: Breng het talent van de docent voor het voetlicht

Thema HRM in Vakblad Profiel: Breng het talent van de docent voor het voetlicht
Griszka Niewiadomski
2 feb 2015

Enquête toetsing en examinering in het mbo

Enquête toetsing en examinering in het mbo
NOT2015
2 feb 2015

Profiellezingen NOT2015 raakten aan gevoelige thema's

Profiellezingen NOT2015 raakten aan gevoelige thema's
Pixabay: sathyatripiodi
30 jan 2015

CBS: Uitgaven per huishouden aan onderwijs meest gestegen voor mbo

CBS: Uitgaven per huishouden aan onderwijs meest gestegen voor mbo
Pixabay: Life-of-Pix
30 jan 2015

MBO Amersfoort start opleiding tot sloper

MBO Amersfoort start opleiding tot sloper
Pixabay: geralt
30 jan 2015

Werken in Duitse zorg niet zo eenvoudig

Werken in Duitse zorg niet zo eenvoudig
Pixabay: bykst
29 jan 2015

Meest gevraagde functies in het onderwijs

Meest gevraagde functies in het onderwijs
Pixabay: gomopix
29 jan 2015

Hennepkwekerij tijdens open dag Groenhorst

Hennepkwekerij tijdens open dag Groenhorst
MBO Amersfoort
28 jan 2015

School voor Techniek MBO Amersfoort gaat verhuizen

School voor Techniek MBO Amersfoort gaat verhuizen
Bron: www.stadtiel.nl
26 jan 2015

Doorlopende leerlijn (v)mbo bij ROC Rivor en RSG Lingecollege

Doorlopende leerlijn (v)mbo bij ROC Rivor en RSG Lingecollege
Pixabay: PDPhotos
23 jan 2015

Eerste geslaagden mbo Stationsretail

Eerste geslaagden mbo Stationsretail
Pixabay: Hans
23 jan 2015

Meer BOL-leerlingen (op hogere niveaus) op AOC's

Meer BOL-leerlingen (op hogere niveaus) op AOC's
Unsplash: Imbal Marili
22 jan 2015

Samenwerking mbo's ten bate van een goede studievoorlichting

Samenwerking mbo's ten bate van een goede studievoorlichting
Pixabay: Weinstock
22 jan 2015

Wet macrodoelmatigheid mbo ingevoerd

Wet macrodoelmatigheid mbo ingevoerd
Pixabay: startupstockphotos
21 jan 2015

Ondernemerschap in Nederland blijft achter

Ondernemerschap in Nederland blijft achter
Pixabay: ptra
21 jan 2015

Senaat stemt in met wetsvoorstel Studievoorschot

Senaat stemt in met wetsvoorstel Studievoorschot

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies