Platform Profiel Actueel

Pixabay: geralt

Werken in Duitse zorg niet zo eenvoudig

30 jan 2015 | Nieuws

Het zou zo eenvoudig kunnen zijn: In Duitsland is er in de ouderenzorg een tekort aan vakmensen, in Nederland zijn er veel verzorgenden die op zoek zijn naar werk. Met name in een gebied dat in de buurt van de grens ligt, zoals de Eems Dollard Regio (EDR), zou het tekort aan Duitse kant aangevuld kunnen worden met het overschot aan Nederlandse kant van de grens.

Zo eenvoudig is het echter niet. Jacco Lenting, die aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) Internationaal en Europees Recht studeert, onderzocht tegen welke hindernissen mensen aanlopen die in Nederland zijn opgeleid en graag in het Duitse buurland willen werken. De resultaten van zijn masterscriptie presenteerde hij recent in het kantoor van de EDR te Bad Nieuweschans. Hij deed dit in aanwezigheid van deskundigen uit de branche.

Om te beginnen onderzocht Lenting in welke opzichten de Nederlandse en Duitse gezondheidszorgopleidingen van elkaar verschillen. In Nederland worden verzorgenden breed opgeleid en voor alle leeftijdscategorieën, terwijl er in Duitsland een specifieke opleiding voor ouderenzorg bestaat. Dat levert al aanzienlijke verschillen op wat betreft het aantal opleidingsuren in het bijzonder bij het verzorgen van ouderen. Daarnaast zijn er over het algemeen ook verschillen wat de duur en de inhoud van de opleiding en de beroepsactiviteiten betreft.

MBO4-diploma
Als vakkracht worden in Duitsland op dit moment alleen Nederlanders erkend die een MBO 4-diploma kunnen overleggen. Zij hebben een vierjarige beroepsopleiding afgerond en beschikken zodoende over omvangrijke kennis en vaardigheden. Verzorgenden die in Nederland korter zijn opgeleid moeten in Duitsland aanvullende kwalificaties behalen om erkend te worden als vakkracht. Momenteel wordt in ieder geval afzonderlijk beoordeeld in welke opzichten de sollicitant nog niet voldoet aan het Duitse competentieprofiel en bijscholing derhalve noodzakelijk is. De deskundigen spraken de wens uit om terug te kunnen grijpen op algemene, gestandaardiseerde richtlijnen voor het erkennen van diploma’s.

Substantiële verschillen
Om een oplossing te vinden voor het erkennen van diploma’s is de dialoog van belang met het instituut dat hiervoor in de deelstaat Niedersachsen verantwoordelijk is, het Landesamt für Soziales, Jugend und Familie in Lüneburg. Deze instantie zou moeten aangeven wat de doorslaggevende substantiële verschillen zijn tussen de zorgopleidingen. Verder moet er worden gekeken welke wijzigingen er in de opleiding moeten worden doorgevoerd om tegemoet te komen aan de voorwaarden die aan Duitse kant gelden. Er werd voorgesteld om ook de kennis van de taal te verbeteren door een cursus Duits die wordt aangeboden gedurende de opleiding. Het is niet alleen gewenst om een praatje met de oude mensen te kunnen houden, vaktaal is noodzakelijk voor documentatie van de werkzaamheden.

Bron: Het Streekblad
 
 

 
Meer over
 
Russell Weller
21 jul 2015

Zorgzwaarte bepaalt inzet van mbo- of hbo-verpleegkundigen

Zorgzwaarte bepaalt inzet van mbo- of hbo-verpleegkundigen
Pixabay: geralt
6 feb 2015

'Healthy ageing' nieuwe mbo-opleiding start in Friesland

'Healthy ageing' nieuwe mbo-opleiding start in Friesland
Pixabay: StartUpStockPhotos
4 feb 2015

Extra toelatingseisen mbo-hbo

Extra toelatingseisen mbo-hbo
Pixabay: PublicDomainPictures
3 feb 2015

Beroepscontext vaak ver te zoeken in onderwijs

Beroepscontext vaak ver te zoeken in onderwijs
Pixabay: Tony Powell
3 feb 2015

Nieuwe mbo-opleiding Voedseltechnologie in Vlaardingen

Nieuwe mbo-opleiding Voedseltechnologie in Vlaardingen
Pixabay: Andrys
3 feb 2015

Lerarenregister wordt verplicht

Lerarenregister wordt verplicht
Bron: ROC van Twente
2 feb 2015

Thema HRM in Vakblad Profiel: Breng het talent van de docent voor het voetlicht

Thema HRM in Vakblad Profiel: Breng het talent van de docent voor het voetlicht
Griszka Niewiadomski
2 feb 2015

Enquête toetsing en examinering in het mbo

Enquête toetsing en examinering in het mbo
NOT2015
2 feb 2015

Profiellezingen NOT2015 raakten aan gevoelige thema's

Profiellezingen NOT2015 raakten aan gevoelige thema's
Pixabay: sathyatripiodi
30 jan 2015

CBS: Uitgaven per huishouden aan onderwijs meest gestegen voor mbo

CBS: Uitgaven per huishouden aan onderwijs meest gestegen voor mbo
Pixabay: bykst
29 jan 2015

Meest gevraagde functies in het onderwijs

Meest gevraagde functies in het onderwijs
Pixabay: gomopix
29 jan 2015

Hennepkwekerij tijdens open dag Groenhorst

Hennepkwekerij tijdens open dag Groenhorst
Handschrift, Ryanne Smit.JPG
29 jan 2015

Amsterdamse Lerarenbeurs in het leven geroepen

Amsterdamse Lerarenbeurs in het leven geroepen
MBO Amersfoort
28 jan 2015

School voor Techniek MBO Amersfoort gaat verhuizen

School voor Techniek MBO Amersfoort gaat verhuizen
FreeImages: Lusi
28 jan 2015

Rekentoets wordt struikelblok op weg naar diploma

Rekentoets wordt struikelblok op weg naar diploma
Bron: www.stadtiel.nl
26 jan 2015

Doorlopende leerlijn (v)mbo bij ROC Rivor en RSG Lingecollege

Doorlopende leerlijn (v)mbo bij ROC Rivor en RSG Lingecollege
Pixabay: PDPhotos
23 jan 2015

Eerste geslaagden mbo Stationsretail

Eerste geslaagden mbo Stationsretail
Pixabay: Hans
23 jan 2015

Meer BOL-leerlingen (op hogere niveaus) op AOC's

Meer BOL-leerlingen (op hogere niveaus) op AOC's
Unsplash: Imbal Marili
22 jan 2015

Samenwerking mbo's ten bate van een goede studievoorlichting

Samenwerking mbo's ten bate van een goede studievoorlichting
Pixabay: Weinstock
22 jan 2015

Wet macrodoelmatigheid mbo ingevoerd

Wet macrodoelmatigheid mbo ingevoerd

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies