Met tweetalig onderwijs of een sportprogramma gaan de middelbare scholen buiten de Amsterdamse ring hun leerlingen niet klaarstomen voor de maatschappij. Het roer gaat om bij het Hervormd Lyceum West (HLW). De meesten zijn daar trouwens al tweetalig. Vanaf nu werken alle leerlingen aan het hoogst mogelijke diploma. Kinderen met bijvoorbeeld een havo-advies worden ondersteund in het behalen van het vwo-diploma. Maar nog belangrijker: ze worden allemaal opgeleid tot wereldburgers. Het HLW wil de kweekvijver van Nieuwe Amsterdammers worden. Dat de leerlingen van het HLW zo’n 35 culturele achtergronden vertegenwoordigen, past naadloos in deze ambitieuze doelstelling. Op 21 januari a.s. trapt de school af met een postercampagne waarin leerlingen, leraren, ouders en ook de buurt van de school worden betrokken.
Onder het motto Hallo Wereld heeft het HLW een plan opgesteld waarin leerlingen het lot in eigen hand kunnen nemen. Zo biedt de school aan de Sloterplas alle vakken aan die nodig zijn om op te kunnen stromen. Maar er wordt ook gewerkt aan karaktervorming en aan de sociale vaardigheden die je nodig hebt in het hoger onderwijs. Met de landelijk zo succesvolle organisatie Thuis op Straat (TOS) onderzoekt het HLW hoe leerlingen mede verantwoordelijk kunnen worden gemaakt voor de sfeer rond de school, op straat, maar ook bijvoorbeeld in de winkels in de wijk..
Kernpunten Hallo Wereld
Het HLW heeft de afgelopen maanden hard gewerkt aan het aanscherpen van de strategie en het curriculum. Het HLW kiest uitdrukkelijk voor de doelgroep die nu op school zit. De populatie is bijna volledig allochtoon met vooral leerlingen van Marokkaanse en Turkse achtergrond. Deze leerlingen hebben over het algemeen een achterstand ten opzichte van autochtone kinderen. Het HLW gaat het onderwijs zodanig inrichten dat aan de achterstanden hard gewerkt gaat worden en dat de leerlingen de kans krijgen hoger uit te stromen dan ze op basis van het basisschool advies zijn binnengekomen. Sleutelwoorden zullen zijn participatie, emancipatie en ambitie. Het woord samen zal centraal staan.
• Het domein taal en rekenen zal verder versterkt worden.
• De pedagogische driehoek, ouder, leerling en school blijft belangrijk. Ouders zullen uitdrukkelijk(er) worden betrokken bij de school.
• Karaktervorming en algemene ontwikkeling zijn aspecten die we gaan toevoegen aan het basisprogramma. Onder de naam “Hallo Wereld” zal dit een vast onderdeel van het curriculum worden.
• De buurt gaat een belangrijk onderdeel van de school worden. Via maatschappelijke stages, door activiteiten samen met de buurt te ontwikkelen en het binnenhalen van buurtactiviteiten in de school, zal de school een verbindend element in de wijk worden.