Sjoerd Vroonland studeerde in 2010 cum laude af aan de ArtEZ in Arnhem met zijn collectie 'Revised Crafts'. Inmiddels is hij internationaal succesvol met onder meer design chairs. Als er iemand is die weet hoe belangrijk het is dat docenten in je geloven en dat je de juiste begeleiding tijdens je studie krijgt, dan is het Sjoerd Vroonland (1985).
In 1997 gestart aan de LTS VMBO Bouw, was Sjoerd een matige leerling; lezen en rekenen waren niet zijn sterke kant. Maar hij viel wel op omdat hij erg goed was met zijn handen! Diverse leraren adviseerden hem daar wat mee te doen en door te stromen naar het HMC Niveau 2 Basis Meubelmaker! Als 16-jarige uit Middelburg, Zeeland, doorstromen naar de grote stad, Rotterdam, leek een grote stap. Toch ging hij kijken, op aanraden van zijn leraren. Het bleek een schot in de roos!
Tijdens deze basisopleiding meubelmaken kreeg Sjoerd een mentor, meneer Bosman, en ook deze zag meer potentie in Sjoerd en raadde hem aan weer een stap vooruit te zetten naar HMC Niveau 4, Kaderfunctionaris Meubel. In de niveau 2 opleiding werd een goede basis gelegd, maar Sjoerd wilde graag meer uit zijn opdrachten halen. Dit bleek wel mogelijk maar veel begeleiding en ruimte voor de eigen creativiteit was er niet. Stapje 4 zou een ‘nieuw stapje zijn’, maar Sjoerd had al een redelijk netwerk opgesteld, was bekend met het wereldje…twijfel. Dus belde zijn mentor de vader van Sjoerd: “Dit zou een mooie kans zijn voor Sjoerd. Daarbij zou het hem helpen als hij nu al op kamers zou gaan, dan is hij gewend aan het zelfstandig wonen wanneer hij start.”
En zo startte Sjoerd in 2003 aan zijn nieuwe stap; het bleek een hele nieuwe, onbekende laag. Het verhaal werd compleet; van basis tot het bedenken, tekenen, de boekhouding en het contact met klanten. Ook stagelopen werd een opdracht. Met dezelfde mentor Bosman aan zijn zij, kwam hij in contact met de laatste laag, de laag die later zijn wereld zou beheersen: de designwereld. Met een stage bij designer Richard Hutten werd Sjoerd diens wereld ingeleid. De ervaring dat je met jouw ontwerp de wereld kunt prikkelen met een statement, een groter (internationaal) doel kunt bereiken, werkte motiverend en fascinerend; hij wilde hier iets mee. Maar hoe? In de wereld van Sjoerd kwam design uit Italië, dus welke andere stap zetten dan het volgen van een Italiaanse taalcursus? Want dan kon hij een stage volgen in het land van de design, Italië. Dit was in die tijd ongebruikelijk en de contacten van de school waren destijds (nog) niet zo uitgebreid, waardoor deze stap nooit werd gezet.
Sjoerd: “Een coach zou op dat moment dé manier zijn geweest om mij te helpen de juiste stap(pen) te zetten. Iemand die bekend was met de mogelijkheden had ervoor kunnen zorgen dat ik op dat moment andere keuzes had gemaakt. Keuzes die het proces dat ik alsnog heb doorlopen, sneller had kunnen laten verlopen.” Desalniettemin, hebben de keuzes van toen Sjoerd wel gebracht tot waar hij nu staat: hij liep stage in Suriname en ontdekte zijn kunde om leiding te geven op een Slijperij, hoe om te gaan met de kosten die in een dergelijk bedrijf spelen. Hij verdiepte zich in troubleshooting. Dit bracht hem, samen met zijn vroegere compagnon, Arjan Vaandrager, op het idee: wij moeten een eigen bedrijf beginnen. Waar wat dan precies? Conclusie; “Wij waren nog niet klaar”.
Zo startte Sjoerd aan de ArtEZ Product Design Arnhem. Hier uitte hij zijn liefde voor het ontwerpen van stoelen. Hij begon zijn opdrachten, uit een behoorlijk brede kunstopleiding, allemaal om te buigen tot zijn passie: stoelen. Iets waar hij vandaag een succesvol, internationaal bedrijf omheen gebouwd heeft. Toch benadrukt hij steeds weer: “In het 2e en 3e jaar van je opleiding worden leerlingen geprikkeld en ontstaan de vragen over de mogelijkheden van hun (specifieke) toekomst. Dan is die sturing van buitenaf zo belangrijk! Iets wat nu mogelijk wordt gemaakt. De informatie die het thuisfront, afhankelijk van de achtergrond, kan bieden houdt een keer op (mits zij zich in de wereld bevinden waar de leerling heen wil, maar dat komt maar zelden voor). Ze kunnen dan maar beperkt helpen en ook leraren varen vaak hun eigen koers. Dat is natuurlijk prima, maar het is niet altijd de koers die de leerling voor ogen heeft. Op dat moment kan iemand van buitenaf, iemand die de wereld kent waar jij in wilt gaan werken, jou dé tips geven en introduceren in hét netwerk om de juiste stappen ook werkelijk te gaan zetten. Dit betreft vaak maar een select clubje leerlingen, die heel erg gemotiveerd zijn.” Zo onderhield Sjoerd, tijdens zijn opleiding, contact met meerdere docenten, want hij was al op de hoogte van het feit dat elke docent zijn eigen stukje informatie met zich meebrengt. Dit werd niet altijd gewaardeerd, maar bracht hem wel tot waar hij nu is. “Er is niet één waarheid. Daarom is het zo belangrijk om op die jonge leeftijd zoveel mogelijk informatie te ontvangen, want het zou maar net zo zijn dat die ene persoon je op dat ene moment dát inzicht geeft dat je dichter brengt tot de toekomst waar je nu van droomt. Daar draait het onderwijs om.”
Tekst: Maaike Flinterman-Waterreus
Dit interview past in de serie artikelen over de Kwaliteitsafspraken 2015-2018 en de zeven bijbehorende thema’s die dit voorjaar i.s.m. de directie MBO van het ministerie van OCW via Vakblad Profiel en de website ProfielActueel.nl worden samengesteld, als stimulans en uitdaging voor professionals en studenten in het mbo.