Jenny Li is een gepassioneerde Techniekdocent, docent Nederlands, rekenen en burgerschap op een mbo-school en is daarnaast ook nog werkzaam op de steiger als schilder; deze combinatie maakt dat ze door het leven gaat als hybride docent. Ze schrijft vooral over haar ervaringen in het onderwijs en in de bouw. Dit is haar derde column.
Wees alsjeblieft volgend jaar niet zo gehoorzaam. Doe even moeilijk, ok?
Ik zit nu in het eerste leerjaar van de Lerarenopleiding Nederlands tweedegraads. Bij dat jaar hoort ook een verplicht lesbezoek van de Hogeschool Rotterdam.
Op de ochtend van mijn lesbezoek had ik alles voorbereid; PowerPoint stond klaar, lesopdrachten uitgeprint, Kallenberg van tevoren gemaild. Ik was er klaar voor.
Waar ik niet op had gerekend, waren mijn studenten. In casu het gedrag van mijn studenten.
De volgende dag kwam ik mijn timmermannen tegen in de praktijk en heb ik ze dan ook flink toegesproken: “Waarom waren jullie zo gehoorzaam? Iedereen gaf maar meteen antwoord. Jullie gingen aan de slag in duo’s toen ik het vroeg. Maakten alle opdrachten die ik vroeg. Hielpen zelfs mee de tafeltjes terugzetten! Sterker nog; jullie hebben zelfs voor de les tegen mijn begeleidster gezegd dat onze lessen “gezellig zijn?!” Kunnen jullie dan niet voor één keer moeilijk doen? Domme vragen stellen? De hele tijd op je telefoon zitten?
Hoe kan ik nu bewijzen dat ik orde kan houden? Dat ik mijn klassenmanagement beheers? Dat ik jullie kan aansturen?
Besef, ze komt pas volgend jaar terug. Niet eens, ik moet dan een filmpje inleveren.
Bedankt hè jongens. Echt bedankt.”
Speciale dank aan Nelleke Bogaard voor de uitgebreide feedback (feiten en interpretatie gescheiden), daar kan ik wat mee!
Instituut voor Lerarenopleidingen, Hogeschool Rotterdam
Dank aan mijn vakkundige, enthousiaste werkplekbegeleider Leo van der Sijde, voor de maatwerkbegeleiding, het doornemen van mijn lesvoorbereiding en de zinvolle suggesties.
Techniek College Rotterdam
Team Bouw en Wonen | Nienke Steensma en Coen Bosma