Jenny Li is een gepassioneerde Techniekdocent, docent Nederlands, rekenen en burgerschap op een mbo-school en is daarnaast ook nog werkzaam op de steiger als schilder; deze combinatie maakt dat ze door het leven gaat als hybride docent. Ze schrijft vooral over haar ervaringen in het onderwijs en in de bouw. Dit is column nr 8.
Het is de week voordat de lessen starten en dan wil ik altijd eerst mijn jongens leren kennen voordat ik ze leer kennen.
Vooropleiding
Dus ik pakte de gegevens van mijn eerste student erbij en begon te kijken naar zijn vooropleiding. Heeft hij goede hersentjes? Versnellen. Komt hij van de ISK en net drie jaar in Nederland? Extra ondersteuning. Al een mbo-2 diploma? Vrijstellingen!
Vier cohorten
Volgende stap, cohort. Is hij een 2e-jaars, 3e-jaars of hoger? Trap onder de kont, had allang klaar moeten zijn met AVO.
Drie crebo’s
Aangezien deze klas meerdere smaakjes heeft, geef ik elke groep en studentnummers een ander kleurtje (metselaars geel, tegelzetters blauw en timmermannen rood). Als ze klaar zijn bij mij met AVO, parkeer ik ze achterin de klas, alle studenten met dezelfde opleiding bij elkaar. Als ze dan vastlopen met vaktheorie, kunnen ze elkaar helpen.
Twee mbo-niveau’s
Aan de hand van hun crebonummers weet ik hun mbo-niveau, niveau 2 of 3. Dan weet ik op welk niveau ze moeten eindigen en voor welk examen ik ze straks moet inschrijven.
Absenties/ te laat
Daarna kijk ik bij de 2e-jaars en hoger naar hun absenties. Bij hoge afwezigheid speelt er altijd wel iets. Is hij lui? Ongemotiveerd? Andere studie? Waarom komt hij niet? De namen van deze jongens blokkeer ik rood, kan ik in de les even ernaar vragen.
De te-laat-komers wijs ik erop dat ik mijn les altijd klassikaal opstart, met theorie, uitleg en instructies. Zijn ze te laat, dan weten ze niet wat ze moeten doen en missen ze de trein.
Notities
Ook bekijk ik hun notities; heeft een andere docent iets geschreven wat kan meespelen bij zijn leerprestaties en gedrag in de klas? Denk aan stoppen met de studie, boeken of werkkleding altijd vergeten, is dit de tweede/derde studie?
Dyslexie, dyscalculie, ADHD (Extra tijd/ aangepast examen)
Verder kijk ik per student ook of ze extra tijd of een aangepast examen nodig hebben. Niet alleen dyslexie, dyscalculie, ADHD, maar ook jongens met een visuele/ auditieve beperking, Nederlands niet je moedertaal, of langdurig ziek.
Resultaten behaald
Tenslotte bekijk ik van de 2e-jaars en hoger de resultaten van voorgaande jaren, dan weet ik welke gaten ik moet vullen en welk examen ze nog moeten doen.
Als ik dan student nummer 1 heb afgerond, ga ik door met de volgende te ontleden.
Dit jaar heb ik er 137.
Dit gaat inderdaad allemaal op een vrij grondige manier, want naar de regels van de bouw. Geen half werk leveren, anders kan je terug. Nooit met lege handen lopen. Altijd door je knieën, je schilderwerk van alle kanten bekijken! Dus ook je student.
#mbo #onderwijs #rekenen
@TechniekCollegeRotterdam
Team Bouw en Wonen
Voor al haar vorige columns zie hieronder.