Jenny Li is een gepassioneerde Techniekdocent, docent Nederlands, rekenen en burgerschap op een mbo-school en is daarnaast ook nog werkzaam op de steiger als schilder; deze combinatie maakt dat ze door het leven gaat als hybride docent. Ze schrijft vooral over haar ervaringen in het onderwijs en in de bouw. Dit is haar zevende column.
Een student kijkt me aan en vraagt: “Wanneer post u weer nieuwe filmpjes?” Ik ken hem niet en ik begrijp hem niet. Ik zeg maar iets neutraals: “Geen idee, erg druk geweest”. Vreemd. Hij bedankt me en loopt door.
Filmpjes? Wat filmpjes? Welke filmpjes? Zouden die studenten stiekem filmpjes van me maken en ze ergens posten ofzo? Ik begin chagrijnig te worden, maar dan weet ik het. Eind 2021 kreeg namelijk iedereen om me heen Corona. Mijn gezin, mijn studenten en tenslotte ik.
Verplicht twee weken thuis zitten.
Aangezien veel van mijn jongens met rekenen achterliepen door Corona, moest ik tijdens mijn onlinelessen honderd keer dezelfde rekenuitleg papegaaien. Ik besloot dus in die twee weken quarantaine rekenfilmpjes te maken. Eerst een som op een kladje uitrekenen, maar na het tiende filmpje was het gewoon: hup, opnemen en ik zie wel hoe het gaat.
Gemiddeld moest ik elke som vier keer opnieuw opnemen. Dan gilde ik naar de kinderen boven: “Ik ga weer opnemen!” Gilden ze terug “Okehee” en dan ging ik weer.
Acht dagen later had ik met mijn Coronakop 1200 opnames gemaakt en uiteindelijk 307 goede rekenfilmpjes gepost op jennyrekent.
Het gemiddelde van de rekenstudenten was voor mijn tijd tussen de 3 en de 4 (statistiek is een hobby van me), na de rekenfilmpjes haalden mijn studenten gemiddeld een 7,2 voor rekenen 2F. Plus alle zieken en spijbelaartjes liepen allemaal bij. En minder papegaaien. En de versnellers kon ik ergens in een hoekje parkeren met moeilijke sommen; “als je het niet snapt ga je voor de uitleg even naar jennyrekent hè”. Geweldig.
Een half jaar later kwamen er nieuwe rekenexamens. Ik wilde mijn rekenfilmpjes eraf halen, want niet meer relevant, maar ze worden nog steeds gebruikt door docenten in rekenlessen kwam ik achter.
Zomer 2024 heb ik even geen tentamens en ga ik nieuwe rekenfilmpjes maken. Beloofd.
#mbo #onderwijs #rekenen
@TechniekCollegeRotterdam Team Bouw en Wonen
@Nienke Steensma en @Coen Bosma
Voor al haar vorige columns zie hieronder.