In een zevental lezingen die Profiel van 27 t/m 31 januari jl. tijdens de NOT2015 in Utrecht organiseerde, hebben de sprekers actuele en gevoelige thema’s aangegrepen, zoals de noodzaak van gerichte talentontwikkeling, de stand van het Passend onderwijs, de doorstroom vso-mbo, leiderschap en docent, het belang van autonomie van docenten en het imago van het mbo en de lage waardering van deze sector in Nederland.
Talentontwikkeling is dé opdracht van het onderwijs
Ton Bruining, directeur mbo KPC Groep
Voor het individu is het belangrijk vanwege het eigen welbevinden en voor een goede voorbereiding op de toekomst. Voor de maatschappij heeft onderbenutting van talent grote (economische) gevolgen. Ieder mens heeft kwaliteiten. Het is aan leraren, scholen, schoolleiders, bestuurders, ouders, bedrijven en de leerling zelf om een omgeving te creëren waarin mensen hun kwaliteiten tot klinken kunnen brengen. Talent vind je in het beroepsonderwijs overal. Soms prominent. Soms latent. Wat is er nodig om het talent wakker te kussen?
Passend onderwijs: De overstap vso – mbo
Leon Arendshorst, directeur IVIO Examenbureau
‘Haal het beste uit jezelf’. Daarbij hoort uiteraard de visie dat elke leerling onderwijs krijgt op zijn of haar niveau. Maar zo vanzelfsprekend is dat niet! Het ministeriële actieplan ‘Focus op vakmanschap’ schrijft immers voor dat leerlingen zonder benodigd diploma alleen nog maar mogen instromen op niveau 1. Het IVIO-Examenbureau laat leerlingen in het praktijkonderwijs, een Entreeopleiding en voortgezet speciaal onderwijs zien dat zij aantoonbaar vaardig zijn in de vorm van een diploma.
Docenten nemen het voortouw
Marjolein Held, voorzitter BVMBO
De afgelopen jaren is de aandacht van de overheid volop de leraar gericht. Zij maken immers in het onderwijs ‘het verschil’. Beleidsontwikkelingen worden onder andere vastgelegd in Actieplan leraar 2020 en de Lerarenagenda. De ambitie zelf verantwoordelijkheid te nemen voor de kwaliteit van het beroepsonderwijs heeft een groep mbo-docenten in 2011 doen besluiten het initiatief te nemen om een beroepsvereniging voor mbo-docenten op te richten: de BVMBO. Het werd tijd dat mbo – docenten zelf richting aan hun professionalisering geven en zich laten horen over het mbo-onderwijs. Marjolein Held ging in op de ambitie van de beroepsgroep in het licht van de actuele ontwikkelingen. Nemen docenten hierin het voortouw of trekken zij aan het kortste eind?
De februariuitgave van het vakblad Profiel bevat een bijdrage van Marjolein Held in het themagedeelte over HRM in het mbo.
Over leiders, professionals en grenzen
Marco Snoek, lector aan het Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding HVa
Marco Snoek promoveerde in juni 2014 op een proefschrift naar leiderschap van leraren in het voortgezet en beroepsonderwijs en op de impact daarvan op scholen. Leiderschapskwaliteiten kunnen worden ontwikkeld, bijvoorbeeld in masteropleidingen. Om echt invloed uit te kunnen oefenen, is het volgens hem belangrijk dat leraren in de school krachtig gepositioneerd worden. Marco Snoek ging in op de ontwikkeling van leiderschapskwaliteiten, condities binnen roc's en over de vraag hoe je leiderschap van leraren kan inbedden in de structuur en cultuur van roc's.
Het onbeminde mbo
Arjan van der Meijden, Kohnstamm Instituut
Binnen het mbo is de laatste jaren veel vernieuwd, bv rond de kwalificatiedossiers en in de bpv. De ontwikkelingen gaan door en er staan flinke herzieningen op stapel, gericht op de doelmatigheid en kwaliteit van het mbo. Vanuit deze veranderingen zoomde Van der Meijden in op wat dit alles nu betekent, of kan betekenen, voor deelnemers. Een groot deel van zijn bijdrage betrof het imago en de waardering van het mbo dat onvoldoende scoort, zowel landelijk als in vergelijking met andere EU-landen.
De stand van het passend onderwijs in het mbo
Ton Eimers, senior onderzoeker en directeur KBA Nijmegen
Alle leerlingen moeten een plek krijgen op een school die past bij hun kwaliteiten en hun mogelijkheden. Dit is het uitgangspunt van passend onderwijs. Doel is om elk kind uit te dagen het beste uit zichzelf te halen, aldus de Rijksoverheid. Per 1 augustus 2014 is het nieuwe stelsel ingegaan. Wat is op dit moment de staat van het onderwijs als het gaat om passend onderwijs in het mbo?
Het KBA voert een landelijk onderzoek uit naar passend onderwijs. In zijn voordracht ging Ton Eimers in op de uitkomsten.
1. Passend onderwijs in het mbo: stand van zaken invoering
2. Voor wie is Passend Onderwijs: brede of smalle doelgroep?
3. De traditionele doelgroep: waar blijft de LGF-er?
4. De principes van Passend Onderwijs: wel of niet bruikbaar in het mbo?
Donderdag 5 februari a.s. spreken Leon Arendshorst en Ton Eimes op de Pro-meeting Passend onderwijs in het mbo.