Ondernemerschap is in Nederland - volgens de Global Entrepeneurship
Monitor - in hoog aanzien, maar er zijn verhoudingsgewijs weinig ondernemende
Nederlanders. 66 % van de bevolking geeft de voorkeur aan
loondienst. De voorzitters van de twee grote ondernemers-/werkgeversorganisaties
in Nederland, Bernard Wientjes en Loek Hermans, leggen in dit
AO uit waarom dat geen goede zaak is. Ze zetten tevens omvattend én
enthousiasmerend uiteen hoe het kan veranderen. Uiteraard ligt een sleutel
bij het onderwijs. Niet via een zoveelste lesbrief, zoals menige organisatie
en instelling bij de scholen doen belanden, maar door een set van
suggesties te doen die expliciet en impliciet helpen de school een ondernemende
school te laten zijn.
Lees hoe het tekort aan bedrijfsopvolgers langs een leerweg succesvol kan worden
teruggebracht, hoe aan scholen een leerpark kan worden gekoppeld, waarin u een hotel,
kapsalon of reisbureau aantreft, hoe stages uitgroeien boven het niveau van werkervaring
opdoen, hoe schoolgebouwen rendabeler kunnen worden ingezet en - zelfs - hoe basisscholen
met hun aanstaande kinderopvangtaak kunnen omgaan.
Inhoudsopgave
5 Nederlanders te weinig ondernemend
7 Krijg je het mee of kan je het leren?
9 Onderwijs kan het niet alleen
10 Wat er nu al gebeurt in het onderwijs
12 Partnership Leren Ondernemen
13 Verweven van ondernemendheid in het normale leerplan
14 Opvolging in het MKB
15 Geen blauwdrukken voor onderwijs
17 De school moet zelf ook ondernemend worden
19 Publiek-private samenwerking
21 Leerplicht: bescherming of belemmering
22 Onderwijs en innovatie
24 Naar een open onderwijsmarkt