Dat we leven in een tijd van razendsnelle technologische vooruitgang en verregaande digitalisering is niemand ontgaan. Boeken
lezen we steeds vaker met onze e-readers, films kijken we op onze tablets. En hebben we een keer geen zin om boodschappen te doen, dan bestellen we die gewoon online. We sms’en, appen, pingen, chatten en tweeten en associëren Apple allang niet meer met een stuk fruit. Het zijn technologische en maatschappelijke ontwikkelingen die ook voor de autobranche belangrijke implicaties hebben. Volgens het door OOMT (Opleiding en Ontwikkeling Motorvoertuigentechniek) en kennis- en opleidingsinstituut Innovam uitgevoerde onderzoek
Duurzame Inzetbaarheid Technisch Personeel 2025 neemt de toepassing van elektronische en communicatiesystemen in auto’s de komende jaren gestaag toe. Complexe Smart Mobility internettoepassingen zijn volop in ontwikkeling en auto’s met hybride
en elektrische aandrijvingen zullen een steeds groter deel van het wagenpark uitmaken. Kortom: De toekomst van de autobranche is
hightech en digitaal. Voor technisch medewerkers, sales medewerkers en de manier waarop het onderwijs binnen de branche wordt
aangeboden, heeft dit grote gevolgen.
Inhoudsopgave
4 Onze eigen “iCar”
7 Van mechanisch naar elektrisch
9 Steeds meer specialisatie
10 Naar een veranderend salesmodel
15 Het ontstaan van nieuwe banen
21 Een belangrijke rol voor het onderwijs