Gert-Jan Hospers publiceerde al eerder in onze AO-reeks. Zijn bijdragen
vielen goed in de smaak en de waardering zal met dit AO alleen maar
toenemen.
Hij toont aan dat succesvolle vernieuwing van en in bedrijven veel te
maken heeft met de kenmerken van het gebied waarin die bedrijven
gevestigd zijn.
Zo'n kenmerk is bijvoorbeeld de aanwezigheid van een universiteit en het
is dan ook voordehandliggend dat in Wageningen een nieuwe, bederfwerende
verpakking voor tomaten en paprika's wordt bedacht.
Sterker nog: zonder zulke kenmerken valt nauwelijks innovatiekracht van
de grond te krijgen. Hij noemt het "kathedralen in de woestijn", zoals in
Akademgorok in Siberië, bedoeld als een tweede Silicon Valley, de
Amerikaanse bakermat van de computer.
Daarbij zijn hardware, software én mindware van belang, zo leren we,
terwijl het onderscheid tussen imitatie en innovatie evenzo een grote rol
speelt.
Essentieel is echter dat hogere overheden, landelijk en Europees, de
regio's ondersteunen. Daar waar "het" gebeurt.
Inhoudsopgave
4 Inleiding
4 Het Europa van de Regio’s
7 Regionale innovatiekracht
11 Opmars van Silicon Somewheres
15 Hardware, software en mindware
21 Hoe slimme streken innoveren