Platform Profiel Actueel

2969.jpg
Deel dit AO-boekje met anderen

IVIO 75 jaar

Auteur Stichting IVIO
AO NR. 2969
ISBN 978-90-8587-151-4
JAAR 2011
Categorie Alle AO exemplaren

Samenvatting

In 2006 schreef ik het nawoord in het AO bij het 70-jarig jubileum van IVIO. “Innovators
in ondernemend onderwijs” is de titel van dat boekje. Vijf jaar verder is het thema bij
de 75e verjaardag van IVIO “Kwetsbaar onderwijs”. Daarmee wordt ook treffend de
ontwikkeling van IVIO en het onderwijs in Nederland in de afgelopen jaren weergegeven.
In 2006 was er de drang om opleidingen te verbeteren en klassen kleiner te maken en
toegankelijk voor iedereen. Nu is er de bezorgdheid over de trend naar grotere klassen en
niet gekwalificeerde docenten.
IVIO veranderde mee in de afgelopen vijf jaar. In 2006 waren de Wereldschool en de
Personeelsbank de toonaangevende IVIO-bedrijven. Geleid door ervaren mannen, samen
met bijna 70 jaar onderwijservaring, namelijk Emil Roelofs en Jaco van Roon.
Nu zijn het dertigers die aan de leiding staan van heel andere succesvolle IVIO-bedrijven,
zoals Leon Arendshorst bij IVIO-Examenbureau en Jochem van Doorn bij IVIOIntegratie.
In die vijf jaar zijn gelukkig sommige zaken niet veranderd. Nog steeds is Lies Graafsma
de inspirator van IVIO-Didactiek en Andries Greiner onze onvolprezen hoofdredacteur
van de AO reeks.
Als voorzitter van Stichting IVIO verwacht ik dat IVIO ook de honderd jaar gaat halen.
Een geheel ander IVIO dan in de jaren dertig van de vorige eeuw. Maar nog steeds een
IVIO dat een praktische bijdrage wil leveren aan goed onderwijs
voor iedereen, in elke situatie en uit elk milieu.
Namens de Stichting IVIO wil ik alle medewerkers, docenten,
leerlingen en alle andere betrokkenen bedanken voor een groots
verleden en wens ons allemaal een nog betere toekomst toe.

Inhoudsopgave

4 75 jaar IVIO
5 Kohnstamm’s ‘ontwikkelbaarheid van de aanleg’
15 “IVIO stoomde op in de vaart der volkeren”
20 IVIO anno 2011
27 Profiel IVIO bedrijven
39 Stichting IVIO
40 Koning Beatrix bezocht IVIO-locatie Creative Campus

Ondernemend onderwijs
H&B Advertising
2862
Ondernemend onderwijs -
Innovators in ondernemend onderwijs
Fotostudio Wierd, Lelystad
2861
Innovators in ondernemend onderwijs -
Familiebedrijven
2771.jpg
2771
Familiebedrijven -
Actueel Archief
2688.jpg
2688
Actueel Archief -
Wereldschool
2539.jpg
2539
Wereldschool - Arnus Rutten
Competente rebellen
ministerie van OCW
3001
Competente rebellen -
Nederland zoekt technische jongeren
2980.jpg
2980
Nederland zoekt technische jongeren -
60 jaar UNESCO
© Unesco
2856
60 jaar UNESCO -
Meesterschap is vakmanschap
2785.jpg
2785
Meesterschap is vakmanschap -
Geleerd zonder diploma's
2752.jpg
2752
Geleerd zonder diploma's -
Educatie in beweging
2740.JPG
2740
Educatie in beweging -
Leerboeken, van schrijver tot gebruiker
2546.jpg
2546
Leerboeken, van schrijver tot gebruiker -
75 jaar onderwijspacificatie
2446.jpg
2446
75 jaar onderwijspacificatie -
Basisvorming
2432.jpg
2432
Basisvorming -
Gehandicapt naar de school voor voortgezet onderwijs
2383.jpg
2383
Gehandicapt naar de school voor voortgezet onderwijs -
Leesonderwijs
2379.jpg
2379
Leesonderwijs -
De uitdaging van het beroepsonderwijs
2378.jpg
2378
De uitdaging van het beroepsonderwijs -
Philipp A. Kohnstamm
2270.jpg
2270
Philipp A. Kohnstamm -
Nederlands onderwijs in het buitenland
2187.jpg
2187
Nederlands onderwijs in het buitenland -
Doof en naar de gewone school?
2186.jpg
2186
Doof en naar de gewone school? -
Om-, her- en bijscholing
2142.jpg
2142
Om-, her- en bijscholing -
Examens
2090.jpg
2090
Examens -
NVON
2051.jpg
2051
NVON -
Wie beslist in de school?
2027.jpg
2027
Wie beslist in de school? -
Wat maakt studeren moeilijk?
1979.jpg
1979
Wat maakt studeren moeilijk? -
Op weg naar het onderwijs in 2000
1575.jpg
1575
Op weg naar het onderwijs in 2000 -
'Open school'
1531.jpg
1531
'Open school' -
Levenslang leren
1485.jpg
1485
Levenslang leren -
Onderwijs en sociaal milieu
1376.jpg
1376
Onderwijs en sociaal milieu -
De middenschool
1326.jpg
1326
De middenschool -

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies