We leven in een dynamische samenleving. De OESO heeft berekend dat binnen 20 jaar ongeveer de helft van de beroepen verdwijnt. Dit is het gevolg van de robotisering van de samenleving. Welke beroepen ervoor in de plaats komen, is nog niet duidelijk. Sommige kennis die aan het begin van een opleiding geleerd wordt, kan op het einde ervan niet getoetst worden, omdat deze dan al achterhaald is. Het merendeel van de afgestudeerden gaat later iets anders doen dan waar ze voor geleerd hebben. Kortom, het diploma als een vaste waarde voor duurzaam vakmanschap staat onder druk.
Inhoudsopgave
4 Onderwijsmodel
7 Beheerste samenwerking
8 Begeleidingsstructuur
9 Zelfsturing
11 De aanpak
15 Onderwijsmodulen
15 Integrale beroepsopdrachten (IBO’S)
16 Loopbaanoriëntatie en begeleiding (LOB)
17 Een-leven-lang-leren
17 Participeren in een dynamische samenleving
18 Synergie