Het is verbazingwekkend en benauwend om te zien hoe (veel
te) weinig jongeren voor een toekomst in de techniek kiezen.
Het cynische is dat het - alle campagnes ten spijt - niet lukt, de
beeldvorming van werken in de techniek bij jongeren om te buigen.
We kunnen voorlichten tot we een ons wegen, het feit blijft dat we
hun keuzemotieven daarmee onvoldoende weten te bereiken, laat
staan beïnvloeden. Eigenlijk onvoorstelbaar als je weet hoeveel
wetenschappelijke krachtpatserij al op dit vraagstuk is losgelaten.
Waarschijnlijk speelt een rol dat zij die moeten voorlichten, zelf niets
met techniek hebben. Maar uit eigen ervaring bij het Technocentrum
Flevoland weet ik dat er kansen en hoopvolle ontwikkelingen zijn.
Een ervan is het Vakcollege. Eigenlijk een soort terugkeer van de oude
ambachtsschool, waarbij kinderen al direct in het eerste leerjaar een
groot aantal uren met hun handen bezig kunnen zijn. Er zijn veel
aanmeldingen en nauwelijks uitvallers. Misschien speelt een rol dat op
12-jarige leeftijd de groepsdruk nog wat minder sterk is.
Dit AO vertelt hoe ons beroepsonderwijs in elkaar zit en wat de
overheid aan het probleem van de te lage instroom in het technisch
beroepsonderwijs doet.
Inhoudsopgave
4 Tekort aan technische studenten
6 Het middelbaar beroepsonderwijs
10 Op zoek naar oplossingen
15 Het 6-puntenplan van het kabinet