In een reactie op het Onderwijsverslag 2014 gaven staatssecretaris Dekker en minister Bussemaker van OCW te kennen het ‘op zich’ een positieve ontwikkeling te vinden dat leerlingen goed door hun opleidingen stromen, met weinig uitval. "Maar’, aldus de minister, ‘studiesucces zegt niet alles. Onderwijs is meer dan het snel afleveren van werknemers voor de arbeidsmarkt; onderwijs is ook bijdragen aan de ontwikkeling van volwaardige burgers, die hun grondrechten kennen, kritisch kunnen nadenken en kunnen omgaan met mensen die andere opvattingen hebben. Er moet dus ook voldoende ruimte zijn voor burgerschap en persoonsvorming – Bildung."
Studiesucces zegt niet alles. Laten overheid en mbo die uitspraak nou eens concreet maken in een curriculum met meer ruimte voor het ‘niet-meetbare’, die elementen in ons waarvan de wereld wel afhankelijk is als het gaat om vrede en oorlog, solidariteit, rechtvaardigheid, binding en samenhang, verantwoordelijkheid en betrokkenheid, medemenselijkheid en aandacht. De mens is meer dan een cijfer, diploma, status en bezit. Het is belangrijk student én docent te bekrachtigen in hun persoon-zijn, hun mens-zijn. Lector Beroepsonderwijs Ellen Klatter schreef in april jl in dit blad in een bijdrage over de lerarenopleiding, meer in het bijzonder over de professionele identiteit van leraren, daarover al het volgende. ‘We nemen de persoon van de leerling niet echt in ogenschouw binnen het onderwijs, maar meer de cognitieve uitkomsten en de plaats van de school op benchmarklijsten.’
Het gaat om de identiteitsontwikkeling van de leerling of student, zegt Ellen Klatter. Dit dient ook binnen de lerarenopleidingen sterker naar voren te komen. “Het vraagt een wending van de professionele identiteit van de docent: niet alleen aandacht voor leerstof, maar juist voor de talenten van de leerling en zijn ambities voor de maatschappij.’
Vakblad Profiel wijdt in oktober a.s. de uitgave aan de persoonlijkheidsvorming van de student en de novemberuitgave aan de vorming en professionalisering van de docent. Voor suggesties en bijdragen rondom ‘persoonlijkheidsvorming’ kunt u ons mailen, redactie@profielproducties.nl.