Waarin zit voor mbo-professionals de kwaliteit in hun werk? Hoe ontstaat kwaliteit in het onderwijs aan studenten? Daaraan wijdt Vakblad Profiel dit voorjaar in vijf edities uitgebreid aandacht. Tevens is voor mbo-professionals een webpagina ingericht waarin ze tot en met juni a.s. met een woord, een zin of een alinea hun visie kunnen geven op de kwaliteit in het onderwijs.
Directe aanleiding voor de aandacht voor het thema en de specials van Vakblad Profiel zijn de Kwaliteitsafspraken 2015-2018 tussen het ministerie van OCW en het mbo. Docenten en managers uit het mbo komen tussen februari en juli in Profiel aan bod en vertellen hoe zij op hun gebied werken aan kwaliteit. Dat doen ze aan de hand van de thema’s die bij de Kwaliteitsafspraken zijn benoemd: excellentie, vsv/kwetsbare jongeren, professionalisering en taal&rekenen; studiesucces; bpv. In de februari-uitgave van Profiel geven vijf mbo-professionals hun mening over Kwaliteit en Excellentie.
Kwaliteit is minder abstract dan soms wordt gedacht. Het is in ieder geval niet te vinden in een kwaliteitshandboek of een afdeling Kwaliteit. Het kan alleen maar worden gevonden in wat iedere professional op zijn of haar eigen wijze bijdraagt aan het onderwijs. Kwaliteit is in die zin ook niet iets nieuws. Er is al heel veel tot stand gebracht in het mbo en er wordt op vele vlakken hard gewerkt aan een continue verbetering. Vaak is men zich dat niet eens zo bewust. Interessant is dat mbo-professionals de thema’s en de regels vertalen naar hun eigen situatie en er een eigen invulling aan geven. Zo spreken sommigen niet over excellentie maar over excelleren of spreekt men liever over excellent onderwijs.
Vakblad Profiel en de projectgroep Kwaliteitsafspraken 2015-2018, directie MBO van het ministerie van OCW werken hierin samen. In elke uitgave komen thema’s die zijn benoemd in het geheel van de afspraken aan bod:
februari: excellentie
maart: vsv en kwetsbare jongeren
april: professionalisering en taal en rekenen
mei: studiesucces
juni: beroepspraktijkvorming