Onderzoek onder 2000 internationale universitaire studenten bevestigt dat de productiviteit hetzelfde is gebleven of juist is gegroeid. Dat meldt StudeerSnel.
De productiviteit van Nederlandse universitaire studenten is onveranderd of zelf gegroeid sinds COVID-19. Van de ondervraagden, geeft 40% aan zich even productief te voelen als voor de sluiting van universiteiten en 30% zelfs productiever. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door StudeerSnel onder meer dan 2000 universitaire studenten in Nederland, Italië en de Verenigde Staten, markten die momenteel het meest getroffen zijn door COVID-19. Het online leerplatform voerde het onderzoek uit om de grootste pijnpunten van de studenten in het thuisonderwijs in kaart te brengen.
De huidige pandemie heeft studenten wereldwijd gedwongen om vanuit huis te studeren. Zonder universiteit, docent of student die voorbereid is op een crisis van deze omvang, is het te verwachten dat studenten op afleiding stuiten. De grootste afleiding voor zowel de Nederlandse studenten als de studenten in Italië en de Verenigde Staten wordt gecreëerd door de aanwezigheid van huisgenoten of familieleden, gevolgd door meer uitstelgedrag en het nemen van meer pauzes dan voorheen. In tegenstelling tot de Nederlandse studenten zijn de Amerikaanse studenten juist gewend om te studeren in de bibliotheek (61%) en in universitaire gebouwen (21%), en is 54% van deze studenten nu minder productief. De meerderheid van de Italiaanse studenten voelt zich net zoals de Nederlandse studenten ook productiever of ziet geen verandering, wat in dat geval waarschijnlijk te danken is aan het feit dat vanuit ouderlijk huis studeren voor meer dan 60% al een gewoonte was.
Er zitten volgens studenten ook voordelen aan het studeren op afstand. Nederlandse studenten zijn blij dat ze nu geen tijd verspillen aan reizen (71%) en dat ze de mogelijkheid hebben te kunnen eten en drinken wanneer ze maar willen. Amerikaanse studenten hebben daarnaast graag controle over de omgeving (verlichting, temperatuur, etc. - 53%) en hebben graag controle over hun eigen schema (54%).
De meest gebruikte tools onder studenten voor het thuis studeren zijn Moodle, Blackboard, Google Classroom, Brightspace, Canvas en YouTube. In de Verenigde Staten gebruiken studenten ook LinkedIn Learning en Coursera. Om onderling te communiceren, zowel met medestudenten als docenten, gaat de voorkeur uit naar Zoom, Microsoft Teams, Cisco Webex en Google Hangouts.
Bekijk hier het volledige verslag met alle bevindingen van het onderzoek in Italië, Nederland en de VS.
Foto: Unsplash – Nick Morrison