We zijn wat we delen© - Kennis & Informatie Online Platform Beroepsonderwijs

pexels-photo-821948.jpeg

Profielblog Online leren - ins en outs - de megatransformatie naar virtueel onderwijs

6 apr 2020 | Nieuws

Sinds 16-03 (en voorlopig tot 29-04) zijn de scholen gesloten en gebeurt onderwijs online. Daarbij worden de leermaterialen, tools en diensten (zoals begeleiding) volledig of voor ten minste voor 80% via het internet beschikbaar gesteld (def. SURF). De uitdaging zijn de kwaliteit, vaardigheid, discipline, begeleiding van leerlingen en docenten en de instandhouding - onderzoek hiernaar en een visie op de post-pandemische situatie is van belang. Terugkeren naar hoe het was, is geen optie. Hoe straks verder? Op deze plek geven we dagelijks een actueel overzicht.

Leren gebeurt nu voor 80-90% online – wat zijn de effecten op studenten en docenten (ook privé)?
Lees ons artikel, klik hier

Coronavirus: EU-online learning resources
Discover a selection of online resources and tools for learners, teachers and educators during the outbreak of COVID-19. Klik hier

EU-Online platforms for teachers and educators
Discover an online catalogue of teaching materials and training opportunities for teachers and stakeholders in European school education available in 23 European languages.

Study skills toolkit van TU Delft
Met de study skills toolkit van TU Delft kunnen studenten aan de slag om studievaardigheden te verbeteren! Het werkt als volgt: bekijk eerst het filmpje bij het onderwerp. Daarna kun je de opdrachten maken of meer informatie lezen. Klik hier

Enkele reacties van docenten op Linkedin
Het onwerkelijke beeld van lege klaslokalen en collega’s die niet meer naast elkaar kunnen zitten. Maar vooral: de bergen werk die zijn verzet. In een week tijd is Landstede overgeschakeld op afstandsleren, zijn er cursussen, webinars en voorlichtingsfilmpjes gemaakt. Het enthousiasme waarmee collega’s in mijn team zich storten op deze nieuwe werkelijkheid is prachtig. Maandag beginnen we echt. Het zal nog veel vallen en opstaan zijn, maar we maken er zonder twijfel met elkaar het beste van. hashtag#trots hashtag#corona hashtag#mbo hashtag#microsoftteams(MBO Landstede)

Toen we vorig jaar als team onze focus en ambities opnieuw bekeken was digitalisering en online onderwijs zeker geen prio. Tenslotte hadden we net een prachtige nieuwe school waar we allemaal maar al te graag met onze studenten aan de slag gaan. Hoe mooi is het dan als het lukt om van het een op het anderen moment zonder enige weerstand met online onderwijs aan de slag te gaan. Team hashtag#BusinessMBO is er klaar voor! Vanaf morgen worden alle mogelijke lessen online gegeven. Het is spannend, het is wennen, maar het is ook een enorme kans en die pakken ze met beide handen aan. (MBO College Poort)

Bereid online leren goed voor
Online leren mogelijk maken vereist een goede voorbereiding, zo stelt ICT-onderwijsorganisatie Kennisnet. ‘Dit is niet iets wat u vandaag op morgen hebt georganiseerd. Kijk daarom vooral naar wat in uw huidige situatie mogelijk is. Ook is het verstandig om een team samen te stellen dat nadenkt over de mogelijkheden. Hierbij is het belangrijk dat u rekening houdt met verschillende scenario’s en andere collega’s betrekt bij uw plannen.’ Klik hier voor meer informatie.

Didactiek tijdens een online les in Teams - Friesland College
Ashwin Brouwer, is innovatiemanager en schreef een handleiding voor online leren. ProfielActueel heeft contact met Washwin. We zullen geregeld links van zijn blogs en instructies plaatsen.
Wanneer je een online les geeft met behulp van Microsoft Teams zul je als docent een aantal zaken anders moeten doen dan je gewend bent als iedereen fysiek bij je in de klas zit. Voor de hele tekst van online leren klik hier. Lees ook zijn blog: Maak je online lessen nog afwisselender, klik hier

Wijslijst.nl
Op Wijslijst vind u voor afstandsonderwijs geselecteerde informatiebronnen en initiatieven. Dagelijks ge-update en behapbaar klaargezet door collega leraren en onderwijsondersteuners. Voor meer klik hier

Video's vernieuwing #1: ict helpt bij feedback, discussies en reflectie Leraar.nl
De videoserie ICT van ‘onderwijsvernieuwers’ inspireert docenten om ICT in hun voordeel te gebruiken. Slimmer, makkelijker en op afstand met je studenten werken: wat wil je nog meer? Interessant voor leraren in het mbo, po én vo! Bekijk hieronder in deel 1 de video’s over zogenaamde soft skills als discussiëren, feedback geven en praktische manieren om (op afstand) samen te werken. Deze week volgen er nog twee delen met meer video's. Lees ook deel 2: technische snufjes in het onderwijs.

Advies voor verantwoord afstandsonderwijs
Docent en adviseur Menno Kolk heeft e.e.a.a rond afstandsonderwijs op een rij gezet: 'Onderwijs op afstand is nu noodzaak en dit is een hele uitdaging. Dit is zeker niet onmogelijk, maar is het belangrijk om de kwaliteit van je lessen te waarborgen.' Klik hier voor meer informatie. 

Online les - niemand achterlaten of buitensluiten!
Onderzoek onder het onderwijspanel van de Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT) wijst uit dat een derde van de leraren geen tooling heeft om les te geven op afstand, of niet weet of de school dit heeft. Slechts 34% van de leraren geeft volledig digitaal les, terwijl 25% gaat voor een offlinemethode waarbij lesmateriaal en huiswerk opgehaald wordt op school. Een combinatie van online en offlineonderwijs is het populairste. Als de tooling vanuit school beschikbaar is, is dit nog geen garantie voor digitaal thuisonderwijs. Driekwart van de leraren geeft aan dat meer dan 70% van hun kinderen thuis de mogelijkheid heeft om digitaal les te ontvangen. De overige 30% heeft bijvoorbeeld geen laptop thuis om mee te kunnen doen aan de les.Een vijfde van de leraren denkt dat het oplopen van een leerachterstand voor alle kinderen onvermijdelijk is. De grootste leerachterstand verwachten leraren bij kinderen met een leerstoornis (60%), taalachterstand (55%), migratie-achtergrond (45%) of minder welgestelde gezinnen (43%). Bron: NOT mrt 2020.

SIVON koopt laptops in voor scholen
Door de verspreiding van het coronavirus zijn veel scholen tijdelijk gesloten. Dit betekent dat veel leerlingen onderwijs op afstand krijgen. Voor sommige leerlingen is les op afstand helaas niet mogelijk, bijvoorbeeld omdat zij thuis geen laptop, computer of tablet hebben. SIVON biedt een mogelijke oplossing. SIVON is door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, gevraagd om laptops aan te schaffen voor scholen in het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs (po, vo en mbo). Zie hier het hele bericht

Minister Slob - Extra ondersteuning voor kwetsbare leerlingen (21-03)
Minister Slob (onderwijs) neemt samen met scholen en gemeenten maatregelen om kinderen in een kwetsbare omgeving extra te ondersteunen nu zij niet fysiek naar school kunnen. Leerlingen die thuis geen laptop of tablet tot hun beschikking hebben, worden daarin ondersteund door hun school en gemeente. SIVON, een ict-coöperatie van schoolbesturen in het primair en voortgezet onderwijs gaat waar nodig ondersteunen met tijdelijk extra faciliteiten. Zij krijgt 2,5 miljoen euro om dit te regelen. Bovenop de kinderen die hierbij door scholen en gemeenten worden ondersteund, kunnen zo duizenden kinderen extra worden geholpen.

Scholen beroepsonderwijs
ROC Zadkine met een tiental locaties en zo'n 13 duizend leerlingen op het Zadkine laat lessen in aangepaste vorm doorgaan: er wordt op afstand lesgegeven. ICT-medewerkers van ROC Tilburg maken  online onderwijs mogelijk. Zij zullen docenten de komende tijd waar nodig ondersteunen. 

Deltion Online Modules
Onderwijsorganisatie Deltion heeft de afgelopen jaren verschillende online modules ontwikkeld. Op de Deltionwebsite staat een overzicht van alle open online modules. Houd deze website in de gaten, we plaatsen regelmatig nieuwe modules! Klik hier voor informatie.

MboRijnland - didactische richtlijnen
Onderwijs op afstand kan op veel verschillende manier worden vorm gegeven. Er is een diversiteit aan programma’s en online tools die ingezet kunnen worden om studenten op afstand les te geven. Echter, inzet van een online tool zorgt niet automatisch voor effectief onderwijs. Net als bij onderwijs in de klas, wordt de effectiviteit van het onderwijs bepaald door de ingezette didactiek  (instructie, oefenmogelijkheden, feedback etc.) en niet door de gehanteerde software. Voor de hele pdf klik hier

https://www.todaysteachingtools.com/cursus-online-onderwijs.html

Profielactueel: school online - gaat de pandemie het onderwijs transformen?
Onder normale omstandigheden zou het nooit gebeurd zijn. Er moest een virus aan te passen komen om  alle structuren op z’n kop te zetten. De scholen zijn, net als diverse andere sectoren van de samenleving (deel horeca, reisverkeer), tijdelijk gesloten. Thuiswerken en afstandsonderwijs hebben een ongekende vlucht genomen. De dienstverleners op dat gebied draaien overuren. Wat voor gevolgen gaat dat uiteindelijk hebben voor het onderwijs? Voor ons hele artikel klik hier

Uitgevers bieden volop steun
Scholen worden daarbij ook geholpen door uitgevers van leermiddelen die op dit gebied hun diensten aanbieden. Een van hen is Uitgeverij Deviant, dat kosteloos de digitale leermiddelen beschikbaar stelt klik hier voor meer informatie. Een andere uitgever is uitgeverij Noordhoff, klik hier

Foto: Pexels - Andrea Piacquadio

 
 

 
Meer over
 
Raambezoek.jpg
4 jun 2020

Blog Covid-19 - Nog niet voorbij: Aantal nieuwe coronagevallen wereldwijd naar record

Blog Covid-19 - Nog niet voorbij: Aantal nieuwe coronagevallen wereldwijd naar record
Lessen in burgerschap - hoe democratieën (dis)func
3 jun 2020

Lessen in burgerschap - hoe democratieën (dis)functioneren in tijden van een pandemie

Lessen in burgerschap - hoe democratieën functioneren in tijden van een pandemie
pexels-photo-3923156.jpeg
22 mei 2020

De impact van en coping met de pandemie

De impact van en coping met de pandemie
7 mei 2020

Hoe een onzichtbaar virus de wereld regeert

Hoe een onzichtbaar virus de wereld regeert
mariia-zakatiura-jeCgPCtfuzU-unsplashx.jpg
29 apr 2020

U’r Skills - de brug slaan tussen de generaties – de kracht van samen

Urskills - de brug slaan tussen de generaties – de kracht van samen
heidi-fin-mHC0qJ7l-ls-unsplash.jpg
13 apr 2020

Practor Renze Tjoelker: social distance & een digitaal moraal kompas

Practor Renze Tjoelker: social distance & een digitaal moraal kompas
FHnnjk1Yj7Y-unsplash.jpg
5 apr 2020

Online leren door COVID-19 gaat de uni-student hier beter af dan de student in de VS

Online leren door COVID-19 gaat de uni-student hier beter af dan de student in de VS
transport x.jpg
20 mrt 2020

Transport en logistiek: laat chauffeurs uit horeca voor supermarkten rijden

Transport en logistiek: laat chauffeurs uit horeca voor supermarkten rijden

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies