Loopbaankeuzes zijn uitdagend. Genomen beslissingen moeten in lijn zijn met eigen talenten, interesses én voldoende kansen bieden voor de toekomst. Het maken van deze keuzes is lastig voor veel (aanstormende) mbo’ers. Ze moeten beslissen over hun toekomst terwijl ze nog midden in een proces van identiteitsontwikkeling zitten. Het is geen verrassing dat de twijfel soms toeslaat: “Wat moet ik kiezen? Ik weet niet eens wat ik wil!” In opdracht van MBO Diensten schreven we een toegankelijke publicatie over de rol van ouders en mogelijkheden voor mbo-instellingen om hier op aan te sluiten.
Samen met ouders werken aan de loopbaanontwikkeling van mbo’ers
Veel jongeren hebben behoefte aan hulp en feedback in hun loopbaanontwikkeling. Het onderwijs staat gelukkig niet alleen in de ondersteuning bij loopbaankeuzes. Ook ouders zijn op dit gebied een belangrijke sparringpartner voor hun kinderen: “Je ouders kennen je toch het beste.” Omdat ouders belangrijke medebepalers zijn bij de keuze voor een carrièrepad, zien we kansen voor het optimaliseren van ouderbetrokkenheid en het streven naar educatief partnerschap rond dit thema.
De vraag is: hoe kunnen ouders echt een waardevolle rol spelen in de loopbaanontwikkeling van hun kinderen? Veel ouders voelen zich sterk betrokken bij de (professionele) toekomst van hun kind, maar weten niet goed wat hun rol kan zijn in het ondersteunen bij loopbaanoriëntatie en ontwikkeling. Wat is de verantwoordelijkheid van school? Wat is de eigen verantwoordelijkheid van de leerling? En waar zit dan nog de toegevoegde waarde van de ouder?
YoungWorks schreef voor MBO Diensten een publicatie over ouderbetrokkenheid binnen de context van loopbaanoriëntatie en begeleiding (LOB) op het mbo. De afgelopen jaren hebben verschillende organisaties zoals het ministerie van OCW en de MBO Raad geïnvesteerd in kennisontwikkeling en projecten rond het stimuleren van ouderbetrokkenheid. Dit heeft een enorme schat aan kennis opgeleverd, maar niet al deze kennis is bruikbaar binnen het thema LOB op het mbo. In deze publicatie geven we daarom een overzicht van het beschikbare onderzoek in relatie tot dit thema, maken we inzichtelijk wat wel en niet bekend is over de rol van ouders bij LOB en helpen we je stelling te nemen. Aanvullend geven we voorbeelden en richtlijnen voor het (verder) stimuleren van ouderbetrokkenheid binnen dit kader. Vanuit een literatuurstudie en praktijkcases geven we antwoord op de vraag: Hoe kan het mbo-onderwijs ouders optimaal betrekken in LOB?