Platform Profiel Actueel

Pixabay: Alexas_fotos

Waarom staat u op wanneer de wekker gaat?

12 aug 2015 | Nieuws

Waarom staat u op wanneer de wekker gaat? Waarom werkt u in het onderwijs? Waarom doet u wat u doet? Veel mensen zijn vooral druk met het Wat en Hoe maar staan zelden een moment stil om zichzelf bij hun activiteiten de wezenlijke vraag te stellen: Waarom? 

In deze nieuwsbrief vindt u een link naar onze Profiel Special ‘Kwaliteitsvol onderwijs begint met aandacht’. Daarin zijn alle artikelen gebundeld die in de voorjaarsuitgaven van ons mbo-vakblad Profiel over de kwaliteitsplannen zijn verschenen. De achterzijde van deze special is gereserveerd voor de Kwaliteitscirkel rond de thematische vragen Waarom – Hoe – Wat. De kern wordt gevormd door ‘Waarom?’ Bij elke cirkel kunt u zelf een antwoord invullen. Deze Kwaliteitscirkel sturen we in september ook als losse affiche mee in de uitgave van mbo-vakblad Profiel. 

De Engelsman Simon Sinek stelde de cirkels ooit samen. Om mensen meer bewust te maken van hun ‘Why?’ De cirkels willen bewust maken en een stimulans om activiteiten en projecten, ja, elke dag, te beginnen met jezelf de Waarom?-vraag te stellen.

Het is in feite een vraag die uitnodigt naar jezelf te bekennen waarom of waarvoor cq voor wie je iets doet. Het kan derhalve een lastige vraag zijn. Zeker als je geen genoegen neemt met je eigen antwoord en jezelf opnieuw de ‘waarom’-vraag stelt, aldus aandringend op een beter en zo mogelijk eerlijker antwoord. We zijn soms al zo veel jaren aan het werk en misschien vervallen in een soort van routine dat een vraag stellen die begint met ‘waarom’ als een schok kan komen. De vraag kan prikkelen of ronduit irriteren. Maar wellicht ook tot nadenken stemmen en nieuwe openingen bieden.  

Gun uzelf daarom de tijd en ga er aan het begin van het schoolseizoen gewoon even voor zitten. Waarom doe ik wat ik doe? Het antwoord kan het verschil maken tussen motiveren en demotiveren, tussen succes en falen. Ook als er geen antwoord komt. Misschien gaat het niet eens om het antwoord maar zit de crux ‘m vooral in stilstaan bij en het durven stellen van de vraag zelf. 

 
 

 
Meer over
 
Pixabay: Viktor Hanacek
12 aug 2015

Profiel Special ‘Kwaliteitsvol onderwijs begint met aandacht’

Profiel Special ‘Kwaliteitsvol onderwijs begint met aandacht’
De Hand Houden Puzzel Vinger Passen Invoegen, gera
26 nov 2014

Passend onderwijs: Intuïtie, motivatie en inspiratie

Passend onderwijs: Intuïtie, motivatie en inspiratie
Lusi
10 nov 2014

Praktisch en motiverend vsv-beleid

Praktisch en motiverend vsv-beleid
Toetsenbord Button Toets Invoeren Input Internet,
17 okt 2014

Met ouders werken aan de loopbaanbegeleiding van mbo'ers

Met ouders werken aan de loopbaanbegeleiding van mbo'ers
143289_2066-web erdogan ergun.jpg
19 sep 2014

OCW gaat in Profiel in op de professionele ontwikkeling van mbo-leraren

OCW gaat in Profiel in op de professionele ontwikkeling van mbo-leraren
Leerlingen in het mbo
16 sep 2014

Samenwerking OCW en Profiel rond de dialoog in en met het mbo

Samenwerking OCW en Profiel rond de dialoog in en met het mbo
Onderwijshelden
26 aug 2014

Serie artikelen in mbo-vakblad Profiel: Onderwijshelden

Serie artikelen in mbo-vakblad Profiel: Onderwijshelden
Foto: Mateusz-Stachowski
17 jul 2014

Zestig procent Nederlanders zeer gelukkig met huidige baan

Zestig procent Nederlanders zeer gelukkig met huidige baan
22 jun 2014

Uitgave over Piekeren in Profiel's AO-onderwijsreeks

Uitgave over Piekeren in Profiel's AO-onderwijsreeks
28 apr 2014

Niet geld maar werksfeer bepalend voor baankeuze

Niet geld maar werksfeer bepalend voor baankeuze
10 feb 2014

Studieloopbaan student centraal in nieuw Flex-ID onderwijsmodel op ROC ID-Colleg

Studieloopbaan student centraal in nieuw Flex-ID onderwijsmodel op ROC ID-Colleg
9 dec 2013

Scheepvaartsector biedt mbo-studenten stage- en baangarantie

Scheepvaartsector biedt mbo-studenten stage- en baangarantie
15 mei 2013

Hoogleraar Kuijpers over belang van loopbaanbegeleiding

Hoogleraar Kuijpers over belang van loopbaanbegeleiding

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies