De Koninklijke Militaire School Luchtmacht heeft woensdag 25 februari voor eerst het zogenaamde Serious Gaming in gebruik genomen. Bij deze simulatievorm leren leerlingen in een veilige omgeving zichzelf te ontwikkelen. Het is volgens de trainers van de vliegbasis niet de bedoeling dat deze vorm van leren het oefenen in het veld daadwerkelijk gaat vervangen. Doordat leerlingen beter zijn voorbereid, kan er wel effectiever met de tijd in het veld worden omgegaan.
Voor veel jongeren zal het spelen van een game tot de verbeelding spreken. Spelletjes zoals Battlefield en Call of Duty zorgen ervoor dat een gamer zich daadwerkelijk op het slagveld waant. In principe is het Serious Gaming, dat bij de opleidingen van de luchtmacht op de vliegbasis Woensdrecht in gebruik is genomen vergelijkbaar met dergelijke spellen. Wie verder kijkt ziet echter een doordacht systeem met trainingsdoelen, volgsystemen voor terugkoppeling en verbetering en realistische omgevingen.
Training
Het gamen is een vorm van training waar leerlingen in het MBO al mee in aanraking kunnen komen. “Sommige MBO leerlingen op opleidingen die aansluiten op de luchtmacht, zullen alvast geconfronteerd worden met het systeem. Dit doen we om ze alvast kennis te laten maken”, aldus René Minheere, projectleider Serious Gaming bij de vliegbasis. Het project wordt volgens hem al gebruikt bij de landmacht en de marine en kan worden ingezet voor basis (gevechts) technieken, drills, procedures, command & control en communicatietechnieken onder de knie te krijgen. “Door deze manier van training kun je ervaringsgericht leren op ieder gewenst tijdstip. Je kunt het realistisch maken doordat je situaties kunt nabootsen die normaal niet zo makkelijk zijn na te bootsen zoals explosies bijvoorbeeld. Het is relatief goedkoop en na een oefening kan iedere beweging maar ook elk schot worden geëvalueerd en kan er aan de hand van de evaluatie feedback gegeven worden”, legt de coördinator van het serious gaming uit.
Veldoefening
Het is volgens de trainers van de luchtmacht nadrukkelijk niet de bedoeling dat het serious gaming een vervanger wordt van ‘echte’ oefeningen die plaatsvinden in het veld. “Het is wel zo dat we door het gamen effectiever een oefening kunnen uitvoeren omdat we deze van te voren virtueel al hebben geoefend. Daardoor hoeven we een oefening misschien niet drie á vier keer uit te voeren maar slechts één á twee keer”, legt Minheere uit. Dit sluit volgens hem goed aan op een trend waarbij defensie kijkt hoe men kan bezuinigen op kostbare oefentijd in het veld. Kapitein Van den End van de landmacht, waar men al langer met het systeem werkt, bevestigd dat het gamen de effectiviteit bevorderd. “Wij hebben binnen het onderdeel een bepaalde training die zes weken duurt. We zijn onze mannen dan zes weken kwijt uit het veld. Door het serious gamen worden deze trainingen vaker in de eerste keer behaald waardoor we meer de beschikking hebben over onze mannen in het veld”, aldus Van den End. Het gamen is dus niet zomaar een spelletje Battlefield dat je speelt op de Playstation. Het zorgt ervoor dat burgers beter voorbereid worden en dat kostbare praktijktijd. Het is uiteindelijk de bedoeling dat het serious gaming gebruiktgaat worden bij de opleiding Veiligheid en Vakmanschap, de militaire basisopleiding, bewakingspersoneel en maatwerk en trainingen. “De mogelijkheden van het gamen zijn in ieder geval enorm”, besluit Minheere.
Bron: internetbode.nl