Platform Profiel Actueel

www.visionfurniture.com

Docenten bevoegd en bekwaam maken in het beroepsonderwijs

8 aug 2014 | Nieuws

Het Boss-project (Beter Opleiden in Samenhang en Synergie) is een samenwerkingsverband tussen IVL (Hogeschool Rotterdam), ROC Albeda College Rotterdam, ROC Da Vinci College Dordrecht en ROC Zadkine Rotterdam. Het doel van dit project is gezamenlijk een leer- en loopbaantraject te ontwikkelen dat opleidt van student tot een beginnend docent, specifiek gericht op het beroepsonderwijs.

Kernvragen
De brainstormsessie was een eerste aanzet voor het formuleren van een werkplan om vorm te geven aan de doelstellingen uit het subsidieproject "samenwerking lerarenopleiding(en) en scholen". De projectgroep heeft de ambitie om de inhoud van het werkplan op te halen bij (oud-) studenten van de lerarenopleiding, stagebegeleiders, docenten uit mbo en van de lerarenopleiding en HRM-functionarissen.

Tijdens de brainstorm stonden de volgende vragen centraal:
Wat zijn essentiële bouwstenen in een curriculum van een opleiding voor docenten in het beroepsonderwijs? Welke elementen moeten terugkomen in een inwerkprogramma voor beginnende docenten in het mbo?

Bevoegd en bekwaam
Goed opgeleide docenten in het mbo en het goed inwerken van startende docenten is van belang omdat er een grote uitstroom is van beginnende docenten in het mbo. Bovendien geven beginnende docenten aan dat zij te weinig begeleid worden bij het verwerven van de juiste bekwaamheden door beginnende docenten. Docenten zijn dan wel bevoegd in het lesgeven, zij voelen zich nog niet bekwaam om de taken in de volle breedte uit te voeren.

Thema's
Om de kernvragen zoals hierboven geformuleerd te beantwoorden is tijdens de kick-off-bijeenkomst gekeken naar doelgroep, groepsprocessen, onderwijsmateriaal, werken in teamverband, vakdidactiek en contacten met het bedrijfsleven.

Naast deze algemene bouwstenen voor de opleiding en het inwerken van docenten in het mbo leverde de brainstorm input voor de thema's: pesten, opbrengstgericht werken, ouderbetrokkenheid en omgaan met verschillen. Dit zijn thema's die in de subsidie expliciet aandacht krijgen.

Experts uit het werkveld
De leiding van de brainstormsessie was in handen van Peter Loonen, expert op het gebied van opleiden voor het beroepsonderwijs.

Verder waren vanuit de verschillende ROC's en Hogeschool Rotterdam diverse experts aanwezig: studenten, beginnende docenten, stagebegeleiders, directeuren, onderwijsmanagers, lectoren, beleidsmedewerkers en deskundigen op het gebied van bv. opbrengstgericht werken of pesten.

Vervolgstappen
Op grond van de brainstormsessie wordt een rapportage gemaakt, waarna de vervolgstappen worden gepland. Dit resulteert in een concreet werkprogramma voor het Boss-project dat medio oktober beschikbaar zal zijn.

Meer informatie over het BOSS-project is te verkrijgen via Marja Poulussen, projectleider BOSS BVE: m.j.a.poulussen@hr.nl

Bron: http://www.hogeschoolrotterdam.nl/hogeschool/nieuws/onderzoek/hogeschool-en-rocs-slaan-handen-ineen-voor-boss-project, 8 augustus 2014

 
 

 
Meer over
 
sxc.hu: Binary Code 2, Flaivoloka, Royalty free
9 okt 2014

Programmeren als vak op school

Programmeren als vak op school
Brauneck
11 aug 2014

Goed onderwijs vereist samenwerken

Goed onderwijs vereist samenwerken
Pixabay.com. Fotograaf: mojzagrebinfo
5 aug 2014

Passend onderwijs vraagt om verdere professionalisering

Passend onderwijs vraagt om verdere professionalisering
Gokhan Okur
4 aug 2014

Persoonlijkheid belangrijkste competentie in uitoefenen functie

Persoonlijkheid belangrijkste competentie in uitoefenen functie

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies