De competentie persoonlijkheid (zelfstandigheid, initiatief, creativiteit, aanpassingsvermogen en nauwkeurigheid, zorgvuldigheid) wordt door MBO-BOL gediplomeerden structureel het belangrijkst gevonden voor het goed uitoefenen van hun functie. Basisgenerieke competenties (schrijfvaardigheid, spreekvaardigheid) worden structureel het minst belangrijk gevonden. Dat blijkt uit een recente factsheet van Research Centre for Education and the Labour Market ROA.
Overigens wordt sinds 2000 op alle niveaus het verschil tussen het belang van vakkennis en het belang van persoonlijkheid steeds kleiner. In niveau 4 is een vergelijkbare trend te zien van het relatieve belang van vakkennis ten opzichte van advanced generieke competenties: in de periode 1999-2004 is er nauwelijks verschil in belang tussen deze competenties, maar vanaf 2005 is vakkennis relatief belangrijker dan advanced generieke competenties. In niveaus 2 en 3 daarentegen, wordt vakkennis structureel zo’n 5% belangrijker gevonden dan advanced generieke competenties. Ook valt binnen niveau 3 op dat het verschil in belang tussen persoonlijkheid en vakkennis kleiner is dan voor het totale MBO-BOL. Binnen MBO-BOL niveau 1 hebben de trends van het belang van competenties een te grillig verloop om hier algemene uitspraken over te kunnen doen.
Bron: ROA