Profiel schenkt in het oktobernummer van het vakblad Profiel aandacht aan persoonlijkheidsontwikkeling & burgerschap. In tal van artikelen komen de levensvaardigheden (basic life skills) aan bod. Dit wordt ook het thema van de 6e Pro-meeting 'Het pedagogisch klimaat in het mbo', op 10 december 2015 in Amersfoort. De aandacht voor het thema groeit, getuige onder andere de VN-Wereld Yoga Dag VN van afgelopen 21 juni. Het wordt tijd voor een onderwijsklimaat waarin de algemene levensvaardigheden in docentenopleidingen en op school als een vast onderdeel van aandacht en op een volwassen en didactisch en pedagogisch verantwoorde wijze worden benaderd.
Voor het functioneren van de mens is meer nodig dan een cognitief of verstandelijk vermogen. In een tijd waarin de burger tegelijk op eigen verantwoordelijkheid en op participatie wordt aangesproken, zijn kennis en ontwikkeling van persoonlijke vaardigheden en vermogens onmisbaar. Op school en in stageprogramma’s staat de didactisch en pedagogische kennis voor die aspecten nog in de kinderschoenen. We weten alles van de eisen in de nieuwe kwalificatiedossiers maar weinig tot niets over de psyche en het functioneren van het individu, terwijl die bepalend zijn voor hoe iemand zich in situaties handhaaft en ontwikkelt. Algemene levensvaardigheden zijn daar mede bepalend voor. Daarbij kun je denken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, de mate van zelfvertrouwen en eigenwaarde, interesse en veerkracht, het vermogen prioriteiten te stellen, relaties aan te gaan en bruggen te bouwen, aandachtvorming en concentratie, het empathisch vermogen, de wijze waarop iemand zijn of haar ervaringen verwerkt, het creatief vermogen en de ondernemendheid. En wat te denken van luistervaardigheden, geduld, zelfkritisch vermogen en het vermogen te zien dat men zelf de wereld inkleurt?
Algemene levensvaardigheden liggen ten grondslag aan de wijze waarop men in staat is de eigen ontwikkeling ter hand neemt. Ze zijn dan ook essentieel voor een leven lang leren, voor presteren maar ook voor de wijze hoe mensen omgaan met geluk en ongeluk. De psychische gezondheid en het welbevinden van het individu hangen in hoge mate van af van deze skills. Dat geldt niet alleen voor studenten maar ook voor docenten.
In de oktoberuitgave van het vakblad Profiel schenken we aandacht aan lichaamswerk voor studenten en jongvolwassenen, aan het belang van een gezonde dosis zelfkennis, aan ‘being in touch’ als uitgangspunt voor alle doen en denken, het vermogen bruggen te bouwen, de nieuwe economie, learning agility en 21st centuries skills. Heeft u suggesties voor het thema of wilt u zelf een bijdrage voor het het vakblad of Pro-meeting leveren, laat het dan weten via redactie@profielproducties.nl.