Platform Profiel Actueel

Pixabay: WikiImages

Selectie op basis van talent goed voor leerresultaten

17 jun 2015 | Nieuws

Het indelen van leerlingen in verschillende onderwijsniveaus in het voortgezet onderwijs heeft een positief effect op de leerresultaten, mits de selectie plaatsvindt op basis van talent. En bij twijfelgevallen - hoort dit kind thuis op het havo of het vwo? - is het beter dat die leerlingen op het vwo terechtkomen. Dit blijkt uit onderzoek van Roxanne Korthals. 

Het is een steeds terugkerende discussie: leidt het indelen van leerlingen in homogene onderwijsniveaus in het voortgezet onderwijs tot ongelijkheid? Zeker als de selectie van leerlingen vroeg plaatsvindt, zoals in Nederland, zou dat de ongelijkheid bevorderen, zo wordt vaak gedacht.

Uit het onderzoek van Korthals blijkt dat het indelen van leerlingen op onderwijsniveau een positieve invloed heeft op de leerresultaten, mits er geselecteerd wordt op talent. Dat betekent ook dat resultaten behaald op de basisschool bepalen op welke school een kind terechtkomt en niet bijvoorbeeld zijn herkomst. Een tweede voorwaarde is dat een land meer dan drie onderwijsniveaus aanbiedt, zoals Nederland. "Deze twee condities zorgen ervoor dat de klassen vrij homogeen zijn en dat kan positief uitwerken", aldus Korthals.

Opleidingsniveau van ouders
Het opleidingsniveau van de ouders is van invloed op ongelijkheid van de onderwijskansen. Maar die invloed is minder direct als er wordt geselecteerd op basis van talent, zoals in Nederland. "In sommige staten in Duitsland bijvoorbeeld kunnen ouders ingaan tegen het advies van de basisschool", vertelt Korthals. "Als de ouders willen dat het kind naar een hoger niveau gaat, dan gebeurt dat. In Nederland hebben ouders alleen indirecte invloed, door bijvoorbeeld hun kinderen voor te lezen, hen op tijd naar bed laten gaan en door te oefenen voor de Cito-toets."

Twijfelgevallen beter af in hoger niveau
Selectie op basis van talent betekent niet dat alle kinderen in het meest gunstige onderwijsniveau terechtkomen. Soms zijn er twijfelgevallen: hoort deze leerling thuis op het havo, of toch op het vwo? Korthals’ onderzoek wijst uit dat deze twijfelgevallen beter af zijn als ze in een hoger onderwijsniveau worden geplaatst. "Leerlingen die op het vwo worden geplaatst in plaats van op het havo scoren hoger op IQ en leesvaardigheden en zijn er meer van overtuigd dat ze hun diploma halen. Voor wiskunde en motivatie maakt het niet uit of deze leerlingen op het vwo of havo zitten."

De onderzoeker denkt dat deze leerlingen het beter doen op het vwo omdat de medeleerlingen slimmer zijn, de docenten beter zijn opgeleid zijn, er een andere curriculum is en er betere faciliteiten zijn, zoals lesmethoden en informatiebronnen. Dat betekent niet dat alle leerlingen voor de zekerheid maar in een hogere schoolvorm moeten worden geplaatst. Het gaat echt om de leerlingen die op de grens van havo/vwo zitten.

Vroege leerlingen
Tot slot blijkt uit dit onderzoek dat vroege leerlingen in landen die vroeg selecteren een grotere kans hebben op een lager niveau te worden ingedeeld. In Nederland gaan zogenoemde septemberleerlingen bijvoorbeeld vaker naar het vmbo. Ze zijn echter niet minder intelligent dan hun klasgenoten, ze waren alleen veel jonger toen ze begonnen in groep 3.

"Om verkeerde plaatsing te voorkomen, kunnen de scholen een correctie toepassen door vroege leerlingen bij twijfel hoger te plaatsen", zegt Korthals. "Of door ervoor te zorgen dat leerlingen tijdens hun schoolloopbaan makkelijker kunnen opstromen." Dat deze leerlingen te laag worden ingedeeld, heeft aan het einde van de rit overigens geen invloed op de onderwijsuitkomsten. Uiteindelijk stromen ze op een gelijkwaardig niveau uit als hun medeleerlingen en hebben ze bijvoorbeeld evenveel vervolgonderwijs genoten.

Bron: R.A. Korthals, Tracking Students in Secondary Education: Consequences for Student Performance and Inequality. ROA, Maastricht University, 2015. 
 
 

 
Meer over
 
IMG_3601.jpg
7 jul 2015

Excellentieplan Noorderpoort is zeer goed volgens MBO in Bedrijf

Excellentieplan Noorderpoort is zeer goed volgens MBO in Bedrijf
tekst 2.jpg
1 jul 2015

Brijder Jeugd: één programma voor jongeren met ADHD en verslaving

Brijder Jeugd: één programma voor jongeren met ADHD en verslaving
tekst 1.jpg
1 jul 2015

Vakblad Profiel en Pro-meeting in teken van 'basic life skills' student

Vakblad Profiel en Pro-meeting in teken van 'basic life skills' student
Pixabay: Hermann
16 jun 2015

Mbo druk bezig met passend onderwijs

Mbo druk bezig met passend onderwijs
Vrouw Werken Zakenvrouw Laptop Computer, Unsplash, CC0.jpg
12 jun 2015

CNV: Bereid mbo'er beter voor op een duurzame arbeidsmarktpositie

CNV: Bereid mbo'er beter voor op een duurzame arbeidsmarktpositie
Fotograaf: Holger
11 jun 2015

Bussemaker wil meer aandacht voor overstap vmbo-mbo

Bussemaker wil meer aandacht voor overstap vmbo-mbo
Pixabay: BlueOlive
8 apr 2015

Selectie lerarenopleidingen effectiefst met mix van selectievariabelen

Selectie lerarenopleidingen effectiefst met mix van selectievariabelen
Restore 1, Petter_hg, Royalty free
10 nov 2014

Creatieve opleidingen bieden talent uitzicht op meesterschapstraject

Creatieve opleidingen bieden talent uitzicht op meesterschapstraject
Garrison Photography
4 aug 2014

MKB kan winst boeken met gericht talentontwikkelingsbeleid

MKB kan winst boeken met gericht talentontwikkelingsbeleid
10 jun 2014

HMC start met excellentieprogramma voor talentvolle leerlingen

HMC start met excellentieprogramma voor talentvolle leerlingen
11 sep 2013

Rem op economische groei door onbenut innovatief talent

Rem op economische groei door onbenut innovatief talent
10 jul 2012

Scholen en bedrijven samen op zoek naar technisch talent

Scholen en bedrijven samen op zoek naar technisch talent

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies