Page 16 -
P. 16
Examens
Examentrainin gen saai?
Het professionaliseren van de eindexamen- ging van de processen en procedures in de examinering. Extra
cultuur is sinds 2012 dé ambitie van ROC van aandacht ging uit naar de TEC’s. De Team Examen Commissies
Amsterdam en ROC van Flevoland. Met als doel moesten groeien in hun rol als toezichthouders en de controle
dat het uitvoeren van betrouwbare examine- weer in eigen handen nemen.
ring in de genen van iedere medewerker zit. Ada Coco, senior HRD adviseur van ROC van Amsterdam
Om dat te bereiken tonen de roc’s een flinke en ROC van Flevoland, vroeg zich af hoe er bewerkstelligd
dosis lef door het inzetten van een innovatieve kon worden dat de TEC’s op verschillende locaties van elkaar
leeroplossing: Beleven is leren. konden leren. De kennis is er, maar werd nog te weinig met
elkaar gedeeld.
Het was nogal een uitdaging waar ze voor stonden, want eerlijk
is eerlijk, examentraining is toch best een saai onderwerp en Beleven=leren
hoe zorg je er dan voor dat je de aandacht hebt van alle deelne- Dat er gebruik moest worden gemaakt van digitale leermid-
mers én de bereidwilligheid om te leren? Het richtpunt van de delen, was al gauw duidelijk. Dan werd het mogelijk om in
roc’s was dat in 2013-2014 alle examens minimaal aan de lan- een kort tijdsbestek alle examencommissies eenzelfde trai-
delijke standaarden zouden voldoen, met een focus op de bor- ning aan te bieden. Maar het moest ook uitdagend zijn, zodat
het beklijft, en ook leuk. We kwamen we uit bij SENS en bij
Beleven=leren.
Beleven=leren is een leermethode waarbij leerdoelen wor-
den geïntegreerd in een pakkende verhaallijn en competitie
wordt aangewakkerd door spelelementen en leuke prijzen. En
Voorbeeld van een dilemma dit alles gebeurt via social media. De TEC’s konden met een ge-
Arend Wielemaker is docent Engels. Hij is onder stu- ringe tijdsinvestering (maximaal 45 minuten per week) op elke
denten een populaire docent. Ook onder collega’s is hij plaats en via elke beschikbare computer zich voorbereiden op
geliefd, omdat hij altijd voor iedereen klaarstaat, joviaal de examenperiode.
is en een luisterend oor biedt. Tijdens een steekproef
komt Kim erachter dat Arend een instellingsexamen ge-
neriek Engels heeft afgenomen dat niet voldoet aan de
exameneisen. Kim moet deze situatie gaan oplossen. Ze Ada Coco, HRD-advsieur:
ziet er tegen op om haar collega hierop aan te spreken, ‘Ik schrok wel toen ik mij realiseerde
maar vanuit haar rol als TEC-lid moet Kim Arend laten
weten dat zijn examen niet geldig is verklaard. Hoe kan dat er bij onze roc’s 84 TEC’s zijn,
ze hem hierop aanspreken zonder dat het ten koste met in totaal ruim 300 leden.
gaat van de collegiale verhoudingen? En hoe kan de
TEC ervoor zorgen dat er alleen TOA examens worden Hoe train je 84 TEC’s op 11
afgenomen? verschillende locaties met allemaal
Ook moet de klas, die zijn zelfgemaakte examen heeft een ander vertrekpunt?’
gemaakt, worden geïnformeerd. Wie gaat dat doen?
Arend besluit zelf de klas te informeren. Zijn leerlingen
zijn boos. Ze hebben het examen al gehaald. Waarom
moeten ze het nu nog een keer maken? Een aantal leer-
lingen besluit over hun onvrede te twitteren. Hoe handel ‘Met dank aan de interne examineringsdeskundigen van
je als leerlingen dit soort berichten op social media roc’s, die met veel humor en plezier hebben meegewerkt aan
plaatsen? En wie moet hier in actie komen? de verhaallijn, konden we herkenbare dilemma’s rond exa-
minering verfilmen,’ zegt adviseur Dorine Slot. ‘Examinering
16 PROFIEL NUMMER 8

