Page 16 -
P. 16

Examens







         Examentrainin gen saai?















          Het professionaliseren van de eindexamen-          ging van de processen en procedures in de examinering. Extra
          cultuur is sinds 2012 dé ambitie van ROC van       aandacht ging uit naar de TEC’s. De Team Examen Commissies
          Amsterdam en ROC van Flevoland. Met als doel       moesten groeien in hun rol als toezichthouders en de controle
          dat het uitvoeren van betrouwbare examine-         weer in eigen handen nemen.
          ring in de genen van iedere medewerker zit.         Ada Coco, senior HRD adviseur van ROC van Amsterdam
          Om dat te bereiken tonen de roc’s een flinke       en  ROC  van  Flevoland,  vroeg  zich  af    hoe  er  bewerkstelligd
          dosis lef door het inzetten van een innovatieve    kon worden dat de TEC’s op verschillende locaties van elkaar
          leeroplossing: Beleven is leren.                   konden leren. De kennis is er, maar werd nog te weinig met
                                                             elkaar gedeeld.
          Het was nogal een uitdaging waar ze voor stonden, want eerlijk
          is eerlijk, examentraining is toch best een saai onderwerp en   Beleven=leren
          hoe zorg je er dan voor dat je de aandacht hebt van alle deelne-  Dat er gebruik moest worden gemaakt van digitale leermid-
          mers én de bereidwilligheid om te leren? Het richtpunt van de   delen, was  al  gauw duidelijk.  Dan werd  het mogelijk  om  in
          roc’s was dat in 2013-2014 alle examens minimaal aan de lan-  een kort tijdsbestek alle examencommissies eenzelfde trai-
          delijke standaarden zouden voldoen, met een focus op de bor-  ning aan te bieden. Maar het moest ook uitdagend zijn, zodat
                                                             het beklijft, en ook leuk. We kwamen we uit bij SENS en bij
                                                             Beleven=leren.
                                                              Beleven=leren is een leermethode waarbij leerdoelen wor-
                                                             den geïntegreerd in een pakkende verhaallijn en competitie
                                                             wordt aangewakkerd door spelelementen en leuke prijzen. En
           Voorbeeld  van een dilemma                        dit alles gebeurt via social media. De TEC’s konden met een ge-
           Arend Wielemaker is docent Engels. Hij is onder stu-  ringe tijdsinvestering (maximaal 45 minuten per week) op elke
           denten een populaire docent. Ook onder collega’s is hij   plaats en via elke beschikbare computer zich voorbereiden op
           geliefd, omdat hij altijd voor iedereen klaarstaat, joviaal   de examenperiode.
           is en een luisterend oor biedt. Tijdens een steekproef
           komt Kim erachter dat Arend een instellingsexamen ge-
           neriek Engels heeft afgenomen dat niet voldoet aan de
           exameneisen. Kim moet deze situatie gaan oplossen. Ze          Ada Coco, HRD-advsieur:
           ziet er tegen op om haar collega hierop aan te spreken,   ‘Ik schrok wel toen ik mij realiseerde
           maar vanuit haar rol als TEC-lid moet Kim Arend laten
           weten dat zijn examen niet geldig is verklaard. Hoe kan   dat er bij onze roc’s 84 TEC’s zijn,
           ze hem hierop aanspreken zonder dat het ten koste         met in totaal ruim 300 leden.
           gaat van de collegiale verhoudingen? En hoe kan de
           TEC ervoor zorgen dat er alleen TOA examens worden         Hoe train je 84 TEC’s op 11
           afgenomen?                                             verschillende locaties met allemaal
           Ook moet de klas, die zijn zelfgemaakte examen heeft         een ander vertrekpunt?’
           gemaakt, worden geïnformeerd. Wie gaat dat doen?
           Arend besluit zelf de klas te informeren. Zijn leerlingen
           zijn boos. Ze hebben het examen al gehaald. Waarom
           moeten ze het nu nog een keer maken? Een aantal leer-
           lingen besluit over hun onvrede te twitteren. Hoe handel   ‘Met dank aan de interne examineringsdeskundigen van
           je als leerlingen dit soort berichten op social media   roc’s, die met veel humor en plezier hebben meegewerkt aan
           plaatsen? En wie moet hier in actie komen?        de verhaallijn, konden we herkenbare dilemma’s rond exa-
                                                             minering verfilmen,’  zegt  adviseur  Dorine Slot.  ‘Examinering



      16                                                                                       PROFIEL  NUMMER  8
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21