Page 15 -
P. 15

Mediawijsheid










              Het leven van jongeren is doorspekt met media:
              ze spelen games, communiceren intensief via
              Facebook en WhatsApp, kijken televisie en luis-
              teren naar muziek via Spotify. En dat is goed.
              Zo lang ze maar verstandig omgaan met al die
              media. Dat is nog niet zo vanzelfsprekend. Meer
              aandacht  voor  mediaopvoeding  is  daarom  no-
              dig. Maar wie pakt de handschoen op?


              Erno Mijland

              ‘Ik denk dat ik alles weet, maar ik weet dat niet zo is.’ Een mooi
              staaltje zelfkennis van een mbo-studente in een gesprek over
              sociale media. Ashwin Brouwer, docent op het Friesland College
              en auteur van het online lespakket ‘Mediawijsheid op het mbo’
              herkent het. ‘Onze studenten zijn zich best wel bewust van be-
              paalde risico’s van het gebruik van media. Tegelijkertijd wil-  Lesmateriaal
              len ze zich lang niet altijd mee bezig houden met dingen als   Het lespakket van Ashwin Brouwer is te vinden op
              privacy-instellingen op Facebook of het negatieve effect van   www.mediawijsheidinhetmbo.nl.
              het blauwe beeldschermlicht op de aanmaak van melatonine,   De praatposter Gezond, Veilig, Gezellig en Slim met media
              het stofje dat je helpt om in slaap te komen.’       is verkrijgbaar via www.boekenwerk.nl. De digitale versie
               Brouwer ziet een taak voor de school als het gaat om me-  en handleiding zijn gratis te downloaden.
              diaopvoeding.  ‘Je kunt het thema niet meer doodzwijgen.
              Moderne media zijn er, overal, en ze gaan niet meer weg. Ze
              zijn een onderdeel van het dagelijks leven, leren en werken.
              Bedrijven vragen ons  studenten wijzer te maken op dit gebied.
              Ouders ook. Zij geven vaak aan dat ze zelf te weinig kennis en   klein wereldje van vrienden en bekenden. De wereld is voor hen
              inzicht hebben om hun kinderen hierin te begeleiden.’  vaak niet groter dan hun WhatsApp-groep. Een professioneel
                                                                 netwerk? LinkedIn kennen ze vaak niet eens. Ik heb toch niets
              Een goed gesprek                                   te bieden, denken ze nogal eens. Verder zijn ze nogal eens naïef,
              Gemakkelijk gezegd, maar hoe pak je dat aan? Brouwer: ‘Een   bijvoorbeeld over wat anderen van hen kunnen zien. Daarom
              lesje met alleen uitleg over hoe je Facebook veilig gebruikt,   laat ik ze bijvoorbeeld googelen op hun eigen naam.’
              werkt niet bij deze groep studenten. Ander gedrag bereik je al-
              leen als je het gesprek aangaat, liefst naar aanleiding van de
              actualiteit of recente eigen ervaringen van studenten. Neem   Uitdaging: je zelfbewust
              ze in dat gesprek serieus, behandel ze, zoals je wilt dat ze zich   presenteren op het internet
              gedragen: als volwassen. Dan kom je tot goede gesprekken.’
              Dat advies geeft ook Erno Mijland in de bijlage bij de door hem
              ontwikkelde praatposter Gezond, Veilig, Gezellig en Slim met
              media.  ‘Praat met ze, vanuit oprechte belangstelling en met   Ouders vinden zich vaak niet capabel, hoe zit dat met docen-
              aandacht voor wat het gebruik van media hen oplevert. Stel je   ten. Mijland: ‘In mijn trainingen kom ik nog wel eens docenten
              oordeel uit en vraag door. En laat ze zelf conclusies trekken.’  tegen die zich vooral handelingsverlegen voelen. Ze vinden dat
                                                                 hun studenten meer weten dan zij. Zeker, veel studenten zullen
              Klein wereldje                                     best wat vaardiger zijn met de knoppen. Maar dat is nog geen
              Online pesten, het doorsturen van naaktfoto’s of een ‘slip of the   mediawijsheid. Ik zeg dan: jullie zijn verstandig, jullie studen-
              tongue’ op Twitter. Jongeren maken best wel eens uitglijders op   ten handig. Een mooie combinatie om samen verder te komen.’
              sociale media. ‘Maar toch niet zo vaak,’ zegt Brouwer. ‘Ik zie de
              uitdagingen vooral op een ander vlak: die van je zelfbewust pre-  Erno Mijland schrijft, spreekt, traint en adviseert over toekomstgericht onder-
              senteren op het internet. Veel van mijn studenten leven in een   wijs, sociale media, digitale didactiek en mediawijsheid.



              NOVEMBER  2014                                                                                       15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20