Door de jaren heen is communicatie steeds belangrijker geworden binnen de maatschappij. Dit zie je in je eigen persoonlijke leven maar ook in het bedrijfsleven. Zeker via de digitale weg valt er veel te winnen voor bedrijven. Toen ik Profiel Producties bv benaderde voor mijn afstudeeropdracht voor de opleiding Media Informatie Communicatie reageerden zij dan ook gelijk positief. In samenspraak ontstond een onderzoeks- en ontwikkelingsopzet voor de website van Profiel.
Ik heb Profiel zelf benaderd als ex-mbo’er. Mijn loopbaan ben ik namelijk begonnen in het mbo. Op het ROC Aventus in Zutphen heb ik mijn opleiding als interieuradviseur afgerond. Toen, vier jaar geleden zat Nederland nog midden in de crisis. Gelijk aan het werk in de meubelbranche was dus niet aan de orde. Ik besloot door te studeren en koos voor een brede studie namelijk, de studie Media Informatie Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam. De studie richt zich op vele vlakken. Marketing en media raken elkaar, maar vooral spelling voert de boventoon binnen de opleiding. Ik heb hier geleerd een onderzoekende en analyserende houding aan te nemen.
Waar het mij op het mbo soms aan theorie ontbrak ben ik toch zeker dankbaar voor mijn mbo-achtergrond. Hierdoor bezit ik jaren aan ervaring in de praktijk. Ik geloof werkelijk dat mbo-ers de beroepsoefenaars van de toekomst zijn. Vanuit de maatschappij wordt namelijk de vraag naar vakmensen steeds groter. Ik voorzie wel de beperkingen die gecreëerd worden vanuit de overheid. Een vmbo-student moet op zijn of haar zestiende al bepalen wat diegene wil voor de toekomst. Maar je mag uiterlijk vier jaar doen over een opleiding. Dit veroorzaakt dat een mbo-student zo twee jaar van de vier jaar verspeelt op een eventueel verkeerd gekozen opleiding. Het vmbo geeft aan verbinding te missen van de schakel tussen vmbo en mbo. Hier had ik een gesprek over op het Clusius college in Amsterdam. ‘Het is een grijs gebied waar nog veel te winnen’ valt, zei de locatiedirecteur. Een organisatie als Profiel Producties kan hier een factor in spelen door met haar communicatiemiddelen de verbinding tussen het vmbo en mbo te versterken.
Zo wordt er ook hard geprobeerd de kwaliteit van het mbo-onderwijs te bewaken. Maar als er teveel gelet wordt op de cijfers en de komma’s gaat het ten koste van de werksfeer. Dat voorzien ze ook op het Hout en Meubileringscollege in Amsterdam. Goede beleidsvorming, en weten wat er speelt is belangrijk zeggen zij. Zo zorg je dat iedereen plezier in zijn werk heeft. Docenten staan vrolijk voor de klas, wat uiteindelijk resulteert in goede resultaten bij de student. Want uiteindelijk draait het daar om, de student die centraal moet staan.
Als laatste: Ik ben voor Profiel bezig met een onderzoek naar hun website www.profielactueel.nl. Hiervoor spreek ik graag zoveel mogelijk mbo-docenten en andere mbo-professionals. Een gesprek duurt maximaal een half uur en zal in overleg worden ingepland. Aanmeldingen of vragen kunt u mailen naar marije.jansen@profielproducties.nl. Alvast hartelijk dank!
Marije Jansen volgde de mbo-opleiding Interieuradviseur aan het ROC Aventus en studeert momenteel Media Informatie Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam.