Maakt het voor het onderwijs iets uit tot welke ethnische groep een leerling behoort? Word je daar wijzer van? Ik kom niet aan de identiteit die een individu daar zelf aan kan of wil ontlenen maar ik vraag me af of het niet tijd is te stoppen met het registreren van autochtonen, allochtonen, westerse allochtonen en niet westerse allochtonen, zoals bijvoorbeeld het CBS – ongetwijfeld te goeder trouw – nog altijd doet. Wat voegt het toe?
In Vakblad Profiel publiceren we dit voorjaar een reeks artikelen over de Kwaliteitsafspraken 2015-2018. De insteek hiervoor zijn de zeven thema’s. Voor de maand maart betreft het vsv/kwetsbare jongeren. Wat mij betreft gaat het bij kwaliteit in het onderwijs om het bieden van goed gestructureerd en inhoudelijk onderwijs en eventuele ondersteuning waar dit nodig is en waar het onderwijs bij machte is die te geven. Waar iemand vandaan komt of tot welke zogenaamde ethnische groep iemand behoort, is vers twee en wat mij betreft irrelevant. Rotterdam telt inwoners die tot 174 ethnische groepen behoren. Waar begin je en waar eindig je? En waarom zou je nog moeten of willen spreken van allochtonen en autochtonen en, ter toespitsing hierbij, van Turken, Marokkanen en van de (voormalige) Nederlandse Antillen en Aruba. Waar blijven de 173 andere ethnische minderheden dan?
In alle gevallen kun je als school de behoefte aan onderwijs, zorg en begeleiding heel goed vaststellen zonder een persoon of groep te moeten of te willen categoriseren. We geven hoog op over integratie, over het belang van het individu en blijven tegelijkertijd halsstarrig vasthouden aan het categoriseren van groepen. Mensen wonen hier, gaan hier naar school enz. Integratie is een feit. Als een leerling hulp of ondersteuning nodig heeft, gaat het voor de school in eerste instantie om een student uit Den Haag of Heerlen en niet om een allochtoon van Turkse of Marokkaanse afkomst. Dat laatste voegt weinig toe. Het bevordert enkel stereotiepe gedachten en een onderscheid die juist autoriteiten op generlei wijze zou mogen bevorderen. Nogmaals, dat iemand zichzelf bekent tot de Turkse gemeenschap en zichzelf Turk of Turkse noemt, prima. Maar het is niet aan de wetgevers en autoriteiten in de Nederlandse samenleving om dat te doen.
Ben Claessens
Hoofdredactie Profiel