Circulaire carrières en hybride docenten. Dat is de oplossing voor het tekort aan techniekdocenten in het vmbo en mbo. Nienke Meijer van Fontys en Doekle Terpstra van het Techniekpact presenteerden in Eindhoven op 29-1 hiervoor een plan aan de onderwijsministers. “We moeten meer mensen uit het bedrijfsleven naar het onderwijs halen”, aldus Meijer.
De instroom van studenten voor het vak techniekdocent neemt al jaren af. Een nieuw potentieel - ervaren werknemers uit bedrijven die voor de klas willen staan - zou de oplossing kunnen zijn. Dat kan door ‘circulaire carrières’ te promoten, waarbij werknemers afwisselend voor een bedrijf werken en voor de klas staan. Volle zaal in het Klokgebouw.
Of door ‘hybride docentschap’. Daarbij geven vaklui een paar dagen per week les op een school en de andere dagen werken ze weer in hun bedrijf.
Maar hoe trek je mensen uit het bedrijfsleven naar de schoolbanken? Want ze moeten natuurlijk wel hun lesbevoegdheid halen. Uit onderzoek van het Plaform Bèta Techniek blijkt dat 40 procent van de werkenden best zou willen lesgeven. Maar een volledig docentschap trekt hen niet. Ze willen liever een carrière binnen een bedrijf combineren met lesgeven. Ook zien ze op tegen het halen van de onderwijsbevoegdheid.