Vakkundig docentschap beroepsonderwijs - voor een duurzame en menswaardige samenleving

Sommige talenten vragen net wat meer aandacht van

Sommige talenten vragen net wat meer aandacht van je

12 okt 2019 | Nieuws

Wist je dat er in Nederland ruim 150.000 jongeren zijn voor wie het niet vanzelfsprekend is om op eigen kracht een plek in onze maatschappij te vinden? Voor wie bijvoorbeeld een baan uitgesloten lijkt? Toch zitten daar grote talenten tussen. Dat weet ik uit ervaring, dankzij onze backend developer Rogier.

Ik wil langs deze weg graag vertellen hoe het ons gelukt is om ervoor te zorgen dat Rogier ondanks zijn autisme een geweldige backend developer en een volwaardig lid van de Way2Web-familie is geworden. Niet alleen omdat ik daar enorm trots op ben, maar vooral omdat het je wellicht op een idee brengt om hetzelfde te doen binnen jouw bedrijf of organisatie.

Waarom we dit belangrijk vinden

Iemand met weinig kansen toch een toekomst bieden is iets dat veel voldoening geeft. Het is gewoon een fijn gevoel om als succesvol bedrijf iets terug te kunnen doen voor de samenleving. Maar laat ik eerlijk zijn, het is echt niet alleen maar altruïsme hoor.

Als directeur/eigenaar van een snelgroeiend softwarebedrijf, weet ik hoe moeilijk het is om de juiste mensen te vinden en aan je te binden. Hoogste tijd dus om de vijver waarin we met z’n allen zitten te vissen een beetje groter te maken. Met getalenteerde vrouwen bijvoorbeeld, maar ook met jongens (en meisjes) zoals Rogier. Jongeren die weliswaar ‘een afstand tot de arbeidsmarkt’ hebben maar vaak over bijzondere talenten beschikken.

Wat enorm helpt om hiermee aan de slag te gaan is dat we in ons land gezegend zijn met uitstekende regelingen en subsidies op dit gebied. De ondersteuning die we financieel en via coaching hebben gehad, is zonder meer voortreffelijk. Op eigen kracht hadden we het onmogelijk gered.

Waar te beginnen?

We zijn om te beginnen afgestapt op het UWV. Daar hebben we verteld hoe we werken in de softwarebranche en wat het profiel is van de developer die we zochten. Dat was een zeer goed gesprek en via het UWV zijn we terechtgekomen bij het REA-college dat opleidingen verzorgt voor jongeren die niet in het reguliere beroepsonderwijs terecht kunnen.

Foto: Het Scrum team waar Rogier met succes onderdeel van is en waar hij gewaardeerd wordt als collega

Op het REA worden de leerlingen voorbereid op een baan. En dat betekent ook (en vooral) dat ze geleerd wordt om in een werkomgeving te functioneren. Sociale vaardigheden dus, de basis. Ze worden begeleid door een coördinator die de leerlingen elke dag spreekt en door en door kent. We hebben samen doorgenomen wat onze wensen zijn, welke uitdagingen er liggen en wat de mogelijkheden van een leerling zijn. Daarbij let je vooral op talent, iets dat in ons vak moeilijk te overschatten is. En talent - dat heeft Rogier!

Eerst stagelopen

Rogier is samen met een begeleider komen kennismaken bij ons op kantoor in Utrecht. Op van de zenuwen natuurlijk. Communiceren verliep moeizaam maar op technische vragen had hij prima antwoorden. We hebben hem laten zien wat z’n werkplek zou worden en wat hij hier zou kunnen doen. En we hebben Rogier laten kennismaken met een ontwikkelteam in actie. Software ontwikkelen is bij ons teamwork en op termijn zou hij daarin z’n plek moeten vinden.

De eerste periode was een stage. Rogier kreeg een vaste interne begeleider en kleinere programmeertaken. Gewoon op zichzelf in alle rust, langzaamaan wennen en nog niet in een Scrum team. Naast programmeren hield dat bovendien in: leren dat je even belt als je ziek bent, dat je er een netjes en verzorgd uit moeten zien als je in dezelfde ruimte zit als collega’s en klanten, en dat je niet tot diep in de nacht moet gamen als je ’s-morgens weer aan de slag moet.

Het Scrum team waar Rogier met succes onderdeel van is en waar hij gewaardeerd wordt als collega

Van een tijdelijk naar een vast contract

De eerste maanden betekende dat: elke dag afspraken maken met elkaar. Duidelijk maken dat werken belangrijk is. Duidelijk zijn over onze verwachtingen. En permanent bijsturen.

We hebben dit traject al twee keer eerder met andere jongeren zonder succes doorlopen, maar deze keer ging het goed.

Al na een paar maanden had Rogier het basisniveau te pakken en ging hij (nog steeds met een vaste begeleider) aan de slag binnen het team. Dat we heel gestructureerd werken is voor hem een zegen. Natuurlijk moet je ook het team voorbereiden. De collega’s moeten de voordelen ervan inzien en er echt moeite voor willen doen. Na drie jaar is Rogier een onderdeel van de Way2Web-familie en een volwaardig teamlid met een vast contract.

Flinke investering

De intensieve, dagelijkse begeleiding is erg kostbaar. Gelukkig word je ook op dat gebied door het UWV prima ondersteund. Ze doen dat door de loonwaarde van Rogier te berekenen. Je kijkt dan naar de waarde van zijn werk en de kosten van begeleiding. Rogier krijgt zo een normaal salaris, geholpen door het UWV. Zo kunnen we hem de ondersteuning geven die hij nodig heeft - hoe fijn is dat?

Zonder die financiële ondersteuning is het onmogelijk om iemand als Rogier te begeleiden naar een echte, volwaardige baan. En dat is ons na zo’n 2,5 jaar gelukt!

Het allerbelangrijkste is dat je erin blijft geloven en altijd eerlijk bent. Behandel hem als gelijke, maar met begrip voor de omstandigheden, daar leert hij het meeste van. Door telkens weer te overleggen, afspraken te maken en bij te sturen, bereik je steeds weer een nieuw niveau van samenwerken.

Rogier heeft oog voor detail, denkt erg logisch en pakt zonder problemen ook de taaie klussen op. Bovendien vindt hij bugs die niemand kan vinden. Ik kijk met trots en plezier terug op deze ontwikkeling - en ben alweer in gesprek om een volgende jonge developer op deze manier te begeleiden. Ik kan het je dan ook van harte aanraden! Laat het me gerust weten indien je daar eens over verder wilt praten.

(Plaatsing van dit artikel gebeurt met instemming van Way2Web Software)

 

 
 

 
Meer over
 
Curriculum.nu_.jpg
10 okt 2019

Curriculum.nu aan minister – aansluiting onderwijs op de vraag van morgen moet beter

Curriculum.nu aan minister – aansluiting onderwijs op de vraag van morgen moet beter

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies