Platform Profiel Actueel

Promotieonderzoek: beïnvloeding leerlingbetrokkenheid kan vsv verminderen

6 jun 2014 | Nieuws

de Enschedese Jolien van Uden (december 1983), medewerker bij het ROC van Twente, promoveerde op 6-6 op haar onderzoek ‘De docent als linking pin: een docentenperspectief op leerlingbetrokkenheid’. 

Van Uden onderzocht hoe docenten uit het vmbo en mbo betrokkenheid percipiëren, hoe zij de betrokkenheid van hun leerlingen vergroten en wat zij leren als ze in de onderwijspraktijk de betrokkenheid van hun leerlingen verbeteren. Ze heeft hiertoe kwantitatief en kwalitatief onderzoek gedaan. Leerlingbetrokkenheid is een belangrijke variabele in het voorkomen van voortijdig schoolverlaten en draagt bij aan betere leerresultaten. 

Een van de conclusies is dat positieve relaties met leerlingen en een positieve benadering door docenten worden benadrukt als middel om de betrokkenheid van hun leerlingen te vergroten. Ook toont het onderzoek aan dat docenten zich kunnen ontwikkelen op het gebied van leerlingbetrokkenheid. Daarbij is het van belang dat docenten in de praktijk ervaren dat zij de betrokkenheid kunnen beïnvloeden. Dit gebeurt door nieuwe activiteiten in de praktijk te implementeren en gezamenlijk te reflecteren op wat het effect is van de geïmplementeerde activiteiten. 

(Bron: ROC van Twente)

 
 

 
Meer over
 
Splitshire
16 jul 2015

Evaluatie en samenvatting van vsv-beleid

Evaluatie en samenvatting van vsv-beleid
Pixabay: kpgolfpro
1 mei 2015

Hogeschool Rotterdam bezorgd over uitval in mbo

Hogeschool Rotterdam bezorgd over uitval in mbo

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies